30 hoger dan in de huidige visketen), maar de hoeveelheden productverkopen zullen hoger uitvallen. De kosten voor beheer van geldstromen, administratie, facturering, boekhouding en matchmaking vallen onder de organisatie (BV) die verantwoordelijk is voor de uitvoering ervan. Bij scenario’s A en B is voor het 1e jaar (vanuit een op te richten BV) een budget van naar schatting 100.000 euro nodig om marketing- en acquisitieactiviteiten te ontwikkelen (stelling Kenlog). Bij scenario’s C en D zal minimaal 15.000 euro nodig zijn voor het 1e jaar. 4.2.8 Inkomstenstromen De financiële opbrengsten die een organisatie genereert uit specifieke klantsegmenten. Consumenten betalen momenteel een prijs voor vis die afhankelijk is van de handelingen die de visser uitvoert, maar ook van de kosten van de andere processtappen die in de gehele keten worden gemaakt. Een visser doet traditioneel globaal de volgende handelingen: vangen, sorteren, strippen, schoonspoelen, koelen/be-ijzen en in kisten opslaan en lossen van de vis op de kade voor verkoop in de visafslag. Vissers vinden de opbrengst van de vis nu niet in verhouding staan met wat zij aan hun klanten (kopers op de visafslagen) leveren en wat zij aan kosten maken. De huidige kopers van de vis willen geen hogere prijs voor de vis betalen en streven (net als iedere ondernemer) naar winstmaximalisatie. Zij willen tegen een zo laag mogelijke prijs inkopen en eventueel als alternatief ook (goedkope) importproducten gebruiken om zo hoog mogelijke marges te maken. In de huidige situatie betaalt de consument 3,12 maal de prijs die de visser ontvangt. De huidige omzet van de Noordzeevisserij, via de visafslagen, ligt op rond 300 miljoen euro per jaar. Uitgaand van een uiteindelijke prijs van 8,84 euro per kilo vis betekent dit in theorie dus dat de totale omzet aan het eind van de keten uitkomt op ongeveer 936 miljoen euro. In het vervolg van de keten (waar de visser dus geen rol meer speelt) wordt dus 636 miljoen euro omzet gegenereerd. In het gebied waarin VersvandeKweker.nl momenteel opereert, kan naar schatting een totaalomzet van 26 miljoen euro aan verse vis worden behaald. Daarvan kan 50% via zakelijke klanten en 50% via consumenten worden gerealiseerd. In de genoemde regio ZuidHolland West leven zo’n 3 miljoen consumenten die potentieel 1,8 kilo verse vis per jaar eten met een waarde van gemiddeld 8,84 euro per kilo. Van dit aantal consumenten is zo’n 20% “kritische consument” (600.000 consumenten). De businesscase (opbrengsten- en kostenberekening) gaat ervan uit dat als eerste stap 2% van dit aantal consumenten als markt kan worden gezien voor de vissers. Geschat wordt dat met de digitale webmarket, op termijn, ongeveer de helft van de markt zou kunnen worden bediend, waardoor in theorie een omzet van ongeveer 13 miljoen euro mogelijk is. Voor het eerste Pagina 41

Pagina 43

Voor spaarprogramma, online gebruiksaanwijzingen en weekbladen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw magazines.

551 Lees publicatie 220Home


You need flash player to view this online publication