Het concept van de digitale webmarket bestaat al bij VersvandeKweker.nl en vissers zouden daar eenvoudig gebruik van maken kunnen maken door zich hierbij aan te sluiten (scenario’s C en D). Naast verkoop via de webmarket kunnen vissers in de nieuwe businesssituatie ook via eigen winkels of partnerwinkels verkopen. Belangrijk zal de keuze van de juiste partners en partnerkanalen daarbij zijn. Een deel van de opbrengsten zal dan wel voor de partners zijn. Om klantrelaties te onderhouden, zijn middelen nodig. Dat kunnen zijn: internet, sociale media, events, bijeenkomsten, nieuwsbrieven, marketinguitingen, presentaties, advertenties en het beheer van een community platform. Naast de investerings- en organisatorische kosten voor een webmarketsysteem, kent de nieuwe businesssituatiekosten voor marketing en acquisitieactiviteiten. Onderstaand is een kort overzicht gegeven van investeringen en organisatiekosten bij de vier scenario’s. In de bijlagen 2 en 3 zijn in de tabellen B.2 en B.3 de scenario’s uitgebreider beschreven. Investeringen en kosten in euro's* Investeringen in software Investering in machines IT-kosten per jaar Machinekosten per jaar Organisatiekosten per jaar (incl. marketing en acquisitie) Eenmalige begeleidingskosten Eenmalige "look and feel" Peroneelkosten (fileren, wegen etc.) Instapkosten 1e jaar (deelname minimaal 5 vissers) Extra marketingkosten 1e jaar - - - - Scenario A Eigen webmarket 70.000 50.000 30.100 21.500 234.000 20.000 - - Scenario B Abonnement model** 25.000 50.000 19.563 21.500 226.000 20.000 20.000 40.000 - 15.000 * Eventuele ontwikkelingskosten voor nieuwe software zijn niet opgenomen ** Bij verkrijging van de broncode voor de webmarket zullen de investeringskosten ca. 3 maal hoger zijn Bij de scenario’s A en B in Tabel 5 zullen er inkomsten door productverkopen worden gegenereerd waarop inhoudingen zullen worden toegepast. Een op te richten BV zal de verkopen moeten faciliteren en de groei van de verkopen moeten ondersteunen. In deze nieuwe businesssituatie zullen de inhoudingen voor verkoopkosten naar schatting op 25% à 30% uitkomen. Bij een samenwerking met VersvandeKweker.nl is het streven om zoveel mogelijk versproducten te verkopen via de webmarket en daarmee een extra marge van ca. 25% voor producenten te realiseren. Zakelijke verkopen daarbij zullen een lagere marge opleveren (naar verwachting nog wel significant Tabel 5: Investeringen en kosten in euro's. - 40.000 5.000 15.000 Scenario C Als groep deelnemen - 50.000 - 21.500 - Scenario D Individueel deelnemen - 50.000 - 21.500 - 29 Pagina 40

Pagina 42

Scoor meer met een e-commerce shop in uw catalogi. Velen gingen u voor en publiceerden flyers online.

551 Lees publicatie 220Home


You need flash player to view this online publication