2 Figuur 3: Processtappen visketen, situatie 2012. Voor vissers is het vinden van de juiste mix van distributie- en afzetkanalen cruciaal om het totaalassortiment aan vis goed weg te kunnen zetten, want niet alle aangevoerde vis (het totaalvolume) lijkt via de webmarket te kunnen worden verkocht. Klanten kunnen worden bereikt via eigen kanalen, via partnerkanalen of via een mix van beide. Directe verkoop is mogelijk via een webmarket als VersvandeVisser.nl. Vissers kunnen in een eigen webmarket investeren, maar deelnemen aan een bestaande webmarket (VersvandeKweker.nl) is ook een mogelijkheid. Directe kanalen kunnen hogere opbrengsten opleveren voor de vissers, maar daarvoor zijn wel investeringen nodig en moeten er operationele kosten worden gemaakt. Per saldo moet de marge per kilo vis wel significant hoger uit vallen dan onder de huidige omstandigheden. Figuur 4 geeft een weergave van het verkoopmodel van vis aan de consument waarbij vissers de regie voeren en gebruik maken van diensten van visafslag, verwerkende bedrijven en/of winkels. Pagina 35
Pagina 37Voor vaktijdschriften, online onderwijsmagazines en sportbladen zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw PDF-en.
551 Lees publicatie 220Home