2 Figuur 3: Processtappen visketen, situatie 2012. Voor vissers is het vinden van de juiste mix van distributie- en afzetkanalen cruciaal om het totaalassortiment aan vis goed weg te kunnen zetten, want niet alle aangevoerde vis (het totaalvolume) lijkt via de webmarket te kunnen worden verkocht. Klanten kunnen worden bereikt via eigen kanalen, via partnerkanalen of via een mix van beide. Directe verkoop is mogelijk via een webmarket als VersvandeVisser.nl. Vissers kunnen in een eigen webmarket investeren, maar deelnemen aan een bestaande webmarket (VersvandeKweker.nl) is ook een mogelijkheid. Directe kanalen kunnen hogere opbrengsten opleveren voor de vissers, maar daarvoor zijn wel investeringen nodig en moeten er operationele kosten worden gemaakt. Per saldo moet de marge per kilo vis wel significant hoger uit vallen dan onder de huidige omstandigheden. Figuur 4 geeft een weergave van het verkoopmodel van vis aan de consument waarbij vissers de regie voeren en gebruik maken van diensten van visafslag, verwerkende bedrijven en/of winkels. Pagina 35

Pagina 37

Interactieve erapport, deze gids of boek is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar op uw website plaatsen van digi whitepapers.

551 Lees publicatie 220Home


You need flash player to view this online publication