De consumptie van vis in Nederland groeit elk jaar, maar de binnenlandse vraag naar Noordzeevis neemt af. Importvis speelt een steeds belangrijkere rol in het consumptiepatroon van vis in Nederland. Noordzeevissers kunnen zelf duurzaam gevangen vis via internet gaan verkopen, met behulp van een gespecialiseerde serviceprovider. De afslag kan daarbij zijn verzamel- en faciliterende rol behouden en borg staan voor de informatie-uitwisseling. Tevens (en/of) kan de afslag vis vacuüm verpakken, orderpicken, verpakken en transport-klaar zetten. Visspecialisten kunnen functioneren als afhaalcentra en op verzoek van klanten gestripte vis verder schoonmaken en/of fileren. Door samen te werken met andere versketens, kan voldaan worden aan de vraag naar een zo volledig mogelijk versassortiment. Het op maat afstemmen van visserijproducten en de daarbij behorende diensten op de specifieke behoeften van de klant(segmenten), creëert de echte waarde. Door het besparen van tijd en kosten in de keten, wordt het mogelijk een beter product te leveren aan klantsegmenten en om een betere marge te realiseren. 4.2.4 Verkoopkanalen De manier waarop klanten producten, diensten en de bijbehorende informatie krijgen. Noordzeevissers verkopen op dit moment het grootste deel van hun vangst via de visafslagen. Vervolgens gaat het visproduct naar de verwerkers en de handel in de keten. Via de handel, de foodservice, horeca en retail kunnen consumenten de visserijproducten uiteindelijk kopen. Het huidige voortbrengingsproces van visser tot en met de consument, kent 29 processtappen (zie Figuur 3). Als vissers hun verse producten direct aan consumenten gaan verkopen, wordt de keten aanzienlijk korter. Dat is ook bij zakelijke verkoop, aan bedrijven en instellingen, realiseerbaar. In 2013 kan de webmarket VersvandeVisser.nl een extra afzetkanaal worden. Het gaat er niet om de bestaande kanalen te vervangen. In de nieuw te ontwikkelen korte, transparante visketen zullen de groothandelaren en visverwerkers geen,of een andere rol hebben. In die keten verzorgt de visser de benodigde acties in principe zelf: sorteren, strippen, fileren, wegen, be-ijzen, verpakken, eventueel vriezen, vervoeren en de afhandeling naar de consument toe. De zo gecreëerde waarde komt ten goede aan de visser. Via de beoogde webmarket kunnen consumenten (en ook zakelijke klanten) direct communiceren met de vissers, en andersom. Op die manier en via sociale media wordt informatie uitgewisseld over vangst, aanvoer, kwaliteiten, prijzen van Noordzeevis en over de markt (vraag). 23 Pagina 34
Pagina 36Voor reclamefolders, online clubbladen en handleidingen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw tijdschriften.
551 Lees publicatie 220Home