22 Een deel van de toekomstige visketen zal zich kenmerken door een kortere keten, meer samenwerking (onderling, met andere ketens en met de maatschappij), het vraaggericht aanbieden van vis en garnalen, en meer transparantie. De partijen daarin richten zich op financieel maar ook op sociaal kapitaal. Daarmee zijn zij winstgevend en leveren zij een bijdrage aan het beantwoorden van vragen van de maatschappij over vis en de (verantwoorde) productie ervan. Vanaf 2013 verkopen Nederlandse vissers vis via visafslagen, maar ook visproducten rechtstreeks aan consumenten en zakelijke klanten. De belangrijkste samenwerkingspartners zullen zijn: opleidingsinstituten, kennisinstellingen, de media, NGO’s, maar ook de overheid (als regelgever) om duurzaam en verantwoord gevangen vis beter op de kaart te krijgen. De consument hierin is de kritische consument, één die smaakvolle, echte Noordzeevis wil, die voldoet aan maatschappelijk gestelde duurzaamheidsaspecten en ook nog eens gezond is. De moderne internettechniek maakt het mogelijk om op interactieve wijze zowel aan consumenten als aan zakelijke klanten visproducten op een verantwoorde en duurzame manier te verkopen. De consument krijgt informatie over de vis en de visser weet wat de consument wil en speelt daarop in. 4.2.3 Waardepropositie Reden(en) waarom klanten voor het ene of het andere bedrijf (als leverancier van vis) kiezen. In de visketen 2013 zijn enkele belangrijke ontwikkelingen gaande. De kritische consument en kwaliteitshoreca willen graag: • In contact komen met de visser en/of de specialist, • Juiste en volledige informatie hebben over vis, • Wilde, verse, smaakvolle, duurzaam gevangen vis kopen, • “Local for local”-concept steunen, • Via internet een volledig assortiment versproducten kunnen bestellen, • Via internet diverse bestelde producten in één keer thuisbezorgd kunnen krijgen, • Maatschappelijk aanvaardbaar geproduceerd voedsel kopen. Daarbij staan vissers, afslagen en visspecialisten momenteel onder druk en zullen zij moeten inspringen op de veranderde en veranderende consument. Momenteel genereren Noordzeevissers in de visketen een omzet van zo’n 300 miljoen euro. Tijdens verkoop verstrekken de vissers informatie over onder andere: vangstgebieden, visserijmethoden, hoeveelheden, soorten, maten/lengte, labelling, uren op zee, enzovoorts. Deze informatie verschijnt op de klok van de visafslagen, maar gaat nu niet verder de visketen in. Pagina 33

Pagina 35

Heeft u een gids, publitas of digi relatiemagazines? Gebruik Online Touch: relatiemagazine online zetten.

551 Lees publicatie 220Home


You need flash player to view this online publication