4.2.2 Klantsegmenten Een ondernemer moet zelf bepalen welke (verschillende groepen) mensen en/of organisaties hij wil bereiken en bedienen. Tot nu toe (2012) creëren de vissers waarde voor alle schakels verderop in de visketen. De ondernemers in de keten hebben als kernactiviteit “een inkomen verdienen met vangst, verwerking en/of handel in visproducten”. Opvallend is daarbij dat niet één van de schakels in de keten zich bezighoudt met wat de consument echt wil als het om Noordzeevis gaat. De keten kenmerkt zich door aanbodgerichte verkoop, waarbij weinig tot geen ruimte is voor vraagsturing en transparantie voor de consument. De visafslagen treden op als intermediair en de directe en indirecte bestaande klanten van de vissers zijn: visverwerkers, fileerderijen, exporteurs, groothandelaren en grootwinkelbedrijven, retailers, detaillisten, ambulante handel, commissionairs, instellingen en foodservicebedrijven. Tabel 3 geeft een overzicht van mogelijke klantsegmenten en -relaties voor Noordzeevissers en hoe er contact met hen kan worden gehouden en onderhouden. Klantsegment Kritische consument Soort relatie -Persoonlijk Zakelijke klanten -Virtueel/Internet -Geautomatiseerd -Persoonlijk Contact -Streekmarkten en Events -Sociale media en Webmarket Minimaal 8 -Nieuwsbrieven - Ontmoetingen, Gesprekken en Telefonisch contact -Virtueel/Internet -Geautomatiseerd Relatiesegment Opleidingsinstituten en Kennisinstellingen Media Soort relatie Persoonlijk -Virtueel/Internet -Sociale media en Webmarket Minimaal 2 -Nieuwsbrieven Contact Zakelijke ontmoetingen en telefonisch contact - Persberichten, nieuwsberichten, sociale media NGO's -Persoonlijk Overheid -Virtueel/Internet -Geautomatiseerd -Persoonlijk - Ontmoetingen, Gesprekken en Telefonisch contact -Sociale media -Nieuwsbrieven Minimaal 1 -Ontmoetingen en Gesprekken Minimaal 2 Aantal contacten per jaar Minimaal 1 12 Aantal contacten per jaar 21 Pagina 32
Pagina 34Scoor meer met een webshop in uw relatiemagazines. Velen gingen u voor en publiceerden kranten online.
551 Lees publicatie 220Home