20 Figuur 1: Businessmodel Canvas. 4.2.1 Klantrelaties De verschillende relaties die bedrijven of organisaties aangaan met specifi eke klantsegmenten. Voor wie creëren de Nederlandse vissers in 2012 veel waarde in de visketen? Figuur 2 geeft een globaal overzicht van de keten. Momenteel heeft de Noordzeevisser nagenoeg geen contact met kopers van vis, laat staan de uiteindelijke gebruiker van vis, de consument. Niet één schakel houdt zich echt bezig met wat de consument wil waar het Noordzeevis aangaat, terwijl deze uiteindelijk toch alle (keten)activiteiten betaalt. Een relatie ontbreekt en daardoor is marktinformatie niet beschikbaar. Ook geluiden over behoefte aan verduurzaming en vernieuwing van de visserij vanuit de vraagkant komen niet of slecht door bij de aanbodkant, waardoor aansluiting met de markt wordt gemist. Figuur 2: Schakels in de traditionele visketen. Met VersvandeVisser.nl kan de visserij in 2013 geleidelijk kantelen van aanbodgericht naar vraaggestuurd produceren, waarbij transparantie, samenwerking, fi nancieel kapitaal en sociaal kapitaal centraal moeten staan. De vissers kunnen in de nieuw te ontwikkelen ketenbenadering meer toegevoegde waarde genereren. Verschillende klantsegmenten en relaties kunnen op verschillende manieren worden benaderd en worden onderhouden. Binnen de nieuwe visketen hebben vissers (als aanbieder) meer dan in de huidige situatie een relatie met de volgende schakels in de keten. In de beoogde businesssituatie zal met doelgroepen (communities) worden gecommuniceerd en samengewerkt, virtueel, met behulp van internettechnologie. Vissers kunnen klanten en relaties uitnodigen om recensies te schrijven, recepten te laten uitwisselen en kunnen tegelijkertijd de vraaginformatie benutten voor afstemming van hun afzet. Pagina 31
Pagina 33Voor mailings, online reclamefolders en boeken zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw vaktijdschriften.
551 Lees publicatie 220Home