4. Verkoop van vers aangevoerde Noordzeevis via internet 4.1 Inleiding Dit hoofdstuk geeft een korte uitwerking van een alternatief marktmodel voor de visserijsector waarbij gebruik wordt gemaakt van een Business Model Canvas (BMC). Dit is een strategisch managementinstrument dat door ondernemers kan worden gebruikt om de eigen positie in de keten te kunnen beschrijven, zodat helder wordt waar men staat in het ketenproces. Door het benoemen en beschrijven van activiteiten, wensen en uitdagingen, de organisatievorm en doelstellingen, et cetera, is hier een (nieuw) businessmodel ontwikkeld: de webmarket ‘VersvandeVisser.nl’. “Een businessmodel beschrijft de grondgedachte van hoe een bedrijf of organisatie waarde creëert, levert en behoudt.” (Osterwalder en Peigneur, 2009). 4.2 Businessmodel Canvas In een voor dit onderzoek gebruikt BMC zijn negen bouwstenen voor het managementinstrument voor VersvandeVisser.nl beschreven: klantrelaties, klantsegmenten, waardeproposities, verkoopkanalen, kernactiviteiten, key partners, key resources, inkomstenstromen en kostenstructuur. De hiernavolgende paragrafen gaan kort in op wat de bouwstenen voorstellen en wat het belang ervan is. 19 Pagina 30
Pagina 32Heeft u een onderzoeksrapport, pagedirect of web handleidingen? Gebruik Online Touch: drukwerk converteren naar een online publicatie.
551 Lees publicatie 220Home