16 ringen vis (maat/lengte) en het aantal geviste/gevaren uren op zee. Deze informatie wordt door de visafslagorganisatie op de verkoopklok vermeld, zodat de kopers van vis deze informatie ontvangen. Uit navraag bij kopers van vis blijkt dat deze informatie bij doorverkoop van vis aan andere partijen niet verder de visketen in gaat. De Nederlandse visser (begin van de keten) ontving in het jaar 2011 via de visafslag gemiddeld 2,83 euro per kilo aanvoergewicht verse vis/ garnalen. De Nederlandse consument (het einde van de keten) betaalde gemiddeld 8,84 euro, teruggerekend naar eenzelfde gewicht vis als bij aanvoer (Bron: Gfk), waarin ook importvis is meegenomen. De eindprijs is dus 312% van de aanvoerprijs. Gedetailleerde cijfers hierover ontbreken echter helaas in de statistieken, waardoor een zuiverdere berekening niet kan worden gemaakt. In dit project VersvandeVisser.nl is vooral gekeken naar mogelijkheden om, al of niet met behulp van visafslagen, verse vis (in)direct te verkopen aan de Nederlandse consument, horeca en/of detailhandel. Dit door gebruik te gaan maken van beschikbare moderne digitale technieken, internet en andere media. Het uiteindelijke doel is om in beeld te krijgen hoe betere marges kunnen worden gerealiseerd voor vers aangevoerde vis en garnalen door vissers. Afnemers van vis moeten worden voorzien van informatie (behoefte van kopers) over vissoorten, kenmerken ervan, leefomgeving van de vis, vangstgebieden, seizoenen, kwaliteiten, et cetera. Verse vis moet “op maat gesneden” (gefileerd, geportioneerd, verpakt, et cetera) worden geleverd, met informatie over bereidingsmogelijkheden. Op deze wijze kan het product vis worden geladen met “beleving”. Een leerzaam voorbeeld daarbij is de marketing van wijn, waar met informatie over herkomstgebied, productiejaar, samenstelling, combinatie met gerechten, et cetera, een extra dimensie aan het product wordt gegeven. 3.4 Vraag naar verse vis De consumptie van visproducten in Nederland groeit elk jaar, maar de binnenlandse vraag naar Noordzeevis neemt wel steeds verder af (Bron: Gfk). De vraag is nu wat de oorzaak hiervan is. Verandert de consument of veranderen de retailers, groothandelaren en verwerkers hun verkoopstrategieën? Belangrijke aspecten daarbij zijn in elk geval de sterk gegroeide consumptie van geïmporteerde (goedkope) kweekvis en de toegenomen maatschappelijke aandacht voor verantwoord beheer van ecosystemen van de zee. Er lijken enkele belangrijke ontwikkelingen gaande te zijn die klantbehoeften beïnvloeden. Zowel de kritische consument als de kwaliteitshoreca willen: • Graag in contact komen met de visser en/of de specialist, • Juiste en volledige informatie hebben over vis, • Wilde, verse, smaakvolle, duurzaam gevangen vis kopen, • Vis ‘local for local’, • Via internet een volledig assortiment versproducten kunnen bestellen, Pagina 27

Pagina 29

Voor relatiemagazines, online catalogi en clubbladen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw kranten.

551 Lees publicatie 220Home


You need flash player to view this online publication