De afgesloten contracten betroffen relatief grote hoeveelheden vis (meer dan enkele honderden tonnen vis per transactie, verspreid te leveren over een deel van het jaar), waardoor vissers betere gemiddelde visprijzen konden realiseren dan verkoop via een visafslag, oplopend tot wel enkele tientallen procenten meer. Maar ook het te leveren product en het kostenplaatje veranderden aanzienlijk. De vis moest anders worden bewerkt en verwerkt, de verkooporganisatie moest worden aangepast of worden opgericht, en logistiek moesten er zaken worden opgezet en verantwoordelijkheden worden genomen. De vis moest namelijk kant-en-klaar worden geleverd. Zowel heel, gefileerd, voor een groot deel bevroren (dus niet meer vers, zoals normaal wel werd geleverd aan klanten via de visafslag) en verpakt. Een ander aspect is dat (MSC-)certificering van vis een steeds belangrijkere rol speelt en nog verder gaat spelen in de markt. Voor enkele vissoorten zijn vissers al MSC-gecertificeerd, zoals staandwantvissers voor tong, twinrigvissers voor schol en handlijnvissers voor zeebaars. In de markt ontwikkelt zich steeds meer vraag naar gecertificeerde vis ten koste van niet-gecertificeerde vis (of visserij). De laatste jaren zijn ook enkele kleinere vissers in het Noorden van Nederland ertoe overgegaan om zelf gevangen vis vers aan horecagelegenheden in Nederland te verkopen en op traditionele markten (in Utrecht en Amsterdam). Dit om toegevoegde waarde die verderop in de keten gerealiseerd wordt naar zich toe te trekken: reductie van kosten en het verkorten van de keten. Dat betekent dus dat alleen ketenpartners worden behouden die unieke waarde toevoegen bij het afzetten van vis. In het jaar 2011 heeft bureau Berenschot in opdracht van het Visserij Innovatie Platform (VIP) en InnovatieNetwerk een rapport geschreven over mogelijke marktmodellen voor de vis(serij)sector. Hierin zijn kort de verschillende rollen beschreven die de visserijsector zelf zou kunnen vervullen binnen de keten (Business Strategieën, Ketenmodellen voor de toekomst, Berenschot 2011: http://www.innovatienetwerk.org/nl/ bibliotheek/rapporten/437/Vissenvoordemarkt). 3.3 Omzet en prijs verse Noordzeevis Uit Tabel 1 blijkt dat in Nederland gemiddeld per jaar voor ongeveer 300 miljoen euro aan vis en garnalen wordt omgezet via de visafslagen. Het overgrote deel van de omzet wordt gerealiseerd door Nederlandse vissers die schepen hebben varen onder Nederlandse of buitenlandse vlag. De meeste vis wordt uiteindelijk geëxporteerd naar het buitenland; slechts een klein deel van de aangevoerde Noordzeevis wordt in Nederland aan de consument verkocht. Vissers verstrekken aan de visafslagen informatie over onder andere: vangstgebieden, vangstmethoden, hoeveelheden vis, soorten vis, sorte15 Pagina 26
Pagina 28Voor nieuwsbrieven, online onderwijs magazines en gidsen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw sportbladen.
551 Lees publicatie 220Home