14 Voor een deel van de Nederlandse visserijondernemers zal verkoop van vis aan de consument een grote rol in hun bedrijfsvoering kunnen gaan spelen. De kritische consument kan rechtstreeks worden voorzien van alle informatie waar behoefte aan is van smaakvolle, echte Noordzeevis die voldoet aan duurzaamheidskenmerken en die daarnaast ook nog eens goed is voor de gezondheid. Andersom krijgt de visser zo informatie over de wensen van de klant die hij kan benutten in zijn bedrijfsvoering. Internet is een moderne techniek die gebruikt kan worden om Noordzeevis op de juiste manier, met voldoende informatie, op een winstgevende wijze bij de consument maar ook bij andere zakelijke partijen (zoals de betere horeca, detailhandel en maaltijdbereiders) te krijgen. 3.2 Recente historie in het vermarkten van vis Nederlandse vissers voeren traditioneel wekelijks verse vis en garnalen aan op een aantal visafslagen in Nederland. Het accent in de aanvoer ligt op de vrijdagochtend, maar op een aantal visafslagen wordt ook regelmatig op andere dagen van de week verse vis aangevoerd en verkocht. Vooral de kleinere schepen voeren regelmatig op andere dagen dan de vrijdag aan. Het gaat dan wel om relatief kleine hoeveelheden vis. Visafslagen treden op als intermediair voor de verkoper (de visser) en koper (handel en verwerker) van vis, en hebben een onafhankelijke positie. Zij zorgen vooral voor het bij elkaar brengen van aanbod en vraag, voor faciliteiten om de vis te bewaren, voor lokaal vervoer en voor de logistieke en (gegarandeerde!) financiële afhandeling van transacties. De door vissers aangeboden verse vis (en garnalen) wordt via de visafslagen verkocht aan vooral visverwerkingsbedrijven, groothandelaren, exporteurs en detailhandelaren (de laatste vooral op de visafslag van Scheveningen). De vis wordt hoofdzakelijk in gestripte vorm (ontdaan van ingewanden), gespoeld, gesorteerd en gekoeld verkocht. Kopers van de vis bewerken en/of verpakken (al naar gelang de wensen van hun klanten) de vis in een later stadium en zorgen voor de verdere logistiek van het product richting de consument. In het jaar 2008 zijn enkele (Urker) vissers ertoe overgegaan om hun verse vis (deels) op een andere manier te vermarkten. Zij hebben contact gezocht met afnemers van vis die traditioneel via visafslagen kochten, maar ook met uiteindelijke afnemers (supermarkten, andere groothandel) van de vis verderop in de keten. Dit initiatief heeft geresulteerd in het aangaan van contracten met afnemers van vis (vooral schol) met vooraf bepaalde: • Vangstgebieden, • Vaste visprijzen, • Hoeveelheden vis en vissoorten, • Sorteringen en kwaliteiten, • Leveringsmomenten. Pagina 25

Pagina 27

Heeft u een rapport, blueberry of web whitepapers? Gebruik Online Touch: whitepaper online bladerbaar publiceren.

551 Lees publicatie 220Home


You need flash player to view this online publication