3. Vermarkten van vers aangevoerde Noordzeevis 3.1 Inleiding Noordzeevissers (ondernemers) hebben als kernactiviteit: een inkomen verdienen met de verkoop van gevangen vis die vers wordt aangevoerd. Opvallend daarbij is dat in het algemeen niet wordt nagedacht over wat de uiteindelijke consument eigenlijk wil, en dat de visser tegelijkertijd meent dat hij gemiddeld geen redelijke prijs voor zijn vis ontvangt en dat er geen of te weinig marge overblijft na aftrek van alle kosten. Er wordt niet vraaggericht geproduceerd (voor de markt), maar er wordt productiegericht gewerkt. Vissers creëren wel veel waarde voor alle schakels verderop in de visketen, maar zelf zijn de meesten niet in staat om een goede (winstgevende) prijs voor hun product te ontvangen. De toekomstige visser zal zich moeten profileren als een samenwerkende partij met collegavissers, met partners in de visketen, maar ook met partners in andere ketens en met de maatschappij. Centraal hierbij staan waardetoevoeging en verkorting van de afzetketen. Alleen zo zal de visser een betere prijs voor zijn eigen visproducten kunnen afdwingen waarbij er voldoende marge overblijft om een gezond bedrijf te runnen. Voor de consument is de visserij, of beter: de visketen, geen transparante producent van vis (van voedsel). Die visketen bestaat, naast de visser zelf, uit verschillende vervolgafnemers van vis: de verwerkende industrie (fileren, verpakken, vriezen, opslaan, etc.), groothandel, grootwinkelbedrijven, retailers, exporteurs, foodservicebedrijven en dergelijke, en uiteindelijk de consument. 13 Pagina 24

Pagina 26

Interactieve earchief, deze tijdschrift of maandblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar digitaal converteren van digi edities.

551 Lees publicatie 220Home


You need flash player to view this online publication