62 worden door een ander platform te gebruiken of door diensten gratis aan te bieden. Toegang kan ook verkregen worden door het product of de dienst naar de doelgroep te brengen, zoals de AVRO en het Rotterdams Philharmonisch Orkest doen. Een natuurgebied wordt niet alleen toegankelijk gemaakt door het letterlijk open te stellen voor doelgroepen maar voor grotere groepen juist interessanter als er faciliteiten aanwezig zijn die ze elders inmiddels ook tegenkomen en van belang vinden voor werkzaamheden of dagelijkse activiteiten. In het geval van producten zal de aanbieder moeten nadenken hoe hij toegankelijker wordt voor zijn directe doelgroepen. Hoe kun je een aannemer faciliteren, zodat het voor hem aantrekkelijker wordt om de houtoogst in jouw natuurgebied te organiseren? Denk daarbij aan samenwerking tussen eigenaren door oogstgebieden geclusterd aan te bieden, waardoor kosten in transport bespaard worden. Ook op het gebied van meer recreatieve dienstverlening is toegankelijkheid belangrijk. Denk hierbij aan het aanbieden van WIFI. Een internetverbinding is niet direct iets waar je aan denkt bij het openstellen van natuurgebied. Maar het gedrag van de moderne consument, die gewend is foto’s te plaatsen van zijn dagelijkse belevenissen op sociale media als Facebook, maakt het veel logischer om dit soort diensten aan te bieden. Tegelijkertijd kan de natuursector op deze manier gebruik maken van recreanten als ‘ogen en oren’ op het terrein. Het verzorgen van een goede internetverbinding is een van de achterliggende redenen dat er de laatste jaren een enorme groei is geweest van de populariteit van popfestivals in Nederland. Op eenzelfde manier zal ook de natuursector op zoek moeten gaan naar manieren om zijn producten en diensten toegankelijker te maken voor grotere groepen mensen. Dat kan bijvoorbeeld door bepaalde diensten gratis aan te bieden. En daarmee wordt dan niet het bezoek zelf bedoeld, want dat is al vaak gratis, maar eerder diensten die bezoekers niet direct verwachten, maar die het voor hen wel aantrekkelijker maken om vaker een bezoek af te leggen. Toegang kan ook verkregen worden door daar te gaan zitten waar doelgroepen vaak komen. Waarom begint Staatsbosbeheer geen café in hartje Amsterdam? Waarom claimt de natuur geen plek in het schap van AH met een natuurkadokaart? Waarom komen evenementen in de natuur niet vaker op de kalender van het UITBuro (gebeurt nu sporadisch)? Toegankelijkheid wordt in dit geval ook versterkt door van nieuwe kanalen gebruik te maken die door potentiële doelgroepen doorgaans gebruikt worden. Te denken valt aan het ontwikkelen van één interactieve website met informatie over alle natuur in Nederland. - Contextuele toegang Toegankelijkheid gaat soms verder dan waar de producten en diensten van de aanbieders Pagina 61

Pagina 63

Voor vakbladen, online gebruiksaanwijzingen en edities zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw magazines.

547 Lees publicatie 218Home


You need flash player to view this online publication