61 sten. De natuursector zal een klimaat moeten creëren waarin nieuwe initiatieven worden gestimuleerd door enerzijds, via intensieve lobby bij de overheid, regelgeving te veranderen, zodat het makkelijker wordt om nieuwe initiatieven te nemen en anderzijds de kennis over innovatie in de sector te vergroten. Dat kan door ondernemers van buitenaf een voorbeeldfunctie te laten zijn in de sector, maar ook door veel uit te proberen: testen van nieuwe producten en diensten, testen van nieuwe verdienmodellen (bijvoorbeeld gratis voor de massa versus betaald voor de intensieve gebruikers) of testen van bestaande dienstverlening op nieuwe doelgroepen. 5. Processen, producten en diensten Hoe worden processen, producten en diensten ontwikkeld, beheerd en aangepast aan de omstandigheden? Een belangrijke overeenkomst tussen de acht verschillende cases die in de voorgaande hoofdstukken langs zijn gekomen, is dat in vrijwel alle gevallen gestart is met het beter begrijpen van het gedrag of de behoeftes van doelgroepen waarvoor diensten of producten worden aangeboden. Telkens is vastgesteld dat toegevoegde waarde te creëren is door vraaggestuurd te denken in plaats van aanbodgedreven te werk te gaan. Pas als de doelgroep waarvoor je er wilt zijn centraal gesteld wordt, kom je tot oplossingen die succesvoller kunnen zijn, en dat zou een weg kunnen zijn tot margeverbetering. Bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest is bijvoorbeeld eerst gekeken waar nieuwe doelgroepen muziek consumeren, zodat aansluiting kon worden gezocht met de locatie waar deze groepen naar muziek luisteren (danceclubs). In het geval van Radiohead werd gezocht naar een aansluiting bij de manier waarop de doelgroep gewend is geraakt de muziek aan te schaffen: via downloads. Ook de AVRO is op zoek gegaan naar een fysieke locatie, het voormalig filmmuseum in Amsterdam, die goed bereikbaar is voor de doelgroepen die zij belangrijk vindt. Hierdoor gaat de AVRO beter begrijpen wat haar doelgroepen willen, om daar de juiste programma’s op af te stemmen. Zelfs de hele vernieuwingsslag bij de openbare bibliotheken is in gang gezet omdat men constateerde dat het toenmalige organisatorische en technische stelsel niet meer aansloot op de behoeftes van de moderne informatiemaatschappij. Alleen in de land- en tuinbouwsector is weliswaar geconstateerd dat marktgerichte innovaties noodzakelijk zijn, maar het is nog niet gelukt om daar sectorbreed invulling aan te geven. - Conceptuele toegang Het zoeken naar nieuwe businessconcepten is vrijwel alleen succesvol als eerst nagedacht wordt over het toegankelijk maken van dat concept bij de beoogde doelgroepen, of dat nu gebaseerd is op het aanbieden van een product (hout, wild, et cetera) of op het aanbieden van een dienst (recreatie, ontspanning, et cetera). Deze toegang kan soms gecreëerd Pagina 60
Pagina 62Heeft u een relatiemagazine, onlinebook of online vaktijdschriften? Gebruik Online Touch: krant van papier naar online converteren.
547 Lees publicatie 218Home