63 zelf direct invloed op hebben. In veel gevallen is het goed te beseffen dat de beleving die een doelgroep heeft bij de afname van een product of dienst, afhankelijk kan zijn van factoren die niet tot het product of de dienst behoren. Een concept wordt door doelgroepen vaak in een bredere context beoordeeld dan aspecten van het pure product of de dienst. Het weer is bijvoorbeeld zo’n factor van belang. Concepten hebben een grotere kans van slagen als ook bekeken wordt welke andere aspecten van invloed kunnen zijn op een positieve beleving van het eigen concept. Een goed voorbeeld hiervan is de Moving the World case, waarbij het welzijn van chauffeurs in Afrika een belangrijk aandachtspunt is om de kwaliteit van de logistiek van voedsel, en dus de toegang van mensen tot dat voedsel, zo hoog mogelijk te houden. Om de gezondheid en veiligheid van onafhankelijke chauffeurs te verbeteren, is North Star Alliance door TNT en WFP opgericht. Ook de natuursector zou op deze manier naar zijn dienstverlening kunnen kijken. De moeilijke bereikbaarheid van sommige gebieden met het openbaar vervoer is vele bezoekers bijvoorbeeld vaak een doorn in het oog. De negatieve ervaring met het openbaar vervoer kan een enorme invloed hebben op de beleving van een dagje natuur. Met die kennis zou het een aanbeveling zijn om eens met openbaarvervoersbedrijven te praten over hoe de service verbeterd zou kunnen worden en of daar afspraken over te maken zijn. In het algemeen zou het goed zijn voor belangrijke diensten van de natuursector om een zogeheten Customer Experienceanalyse uit te voeren. Hierbij wordt voor elk aspect dat van invloed kan zijn op bijvoorbeeld een wandeling door de natuur bekeken wat de impact is op de beleving van dat bezoek. Uit dit soort onderzoeken komt vaak veel scherper naar voren wat een natuurliefhebber nu echt verbeterd zou willen hebben om de natuur voor hem of haar toegankelijker te laten zijn. Het probleem met het doorvoeren van verbeterpunten − of ze nu bedoeld zijn voor een conceptuele of een contextuele aanpassing − is vaak dat je ze wel lokaal kunt oplossen (toiletten, wateraftappunten), maar dat een verbetering in het ene gebied bij de doelgroepen verwachtingen wekt voor de dienstverlening in het andere gebied. Veel van dit soort aspecten kunnen dus het best collectief worden opgelost. Het is van belang dat de verschillende eigenaren van natuurgebied in Nederland gezamenlijk besluiten nemen over hoe de gebruikswaarde van hun gebieden voor de gebruiker verhoogd kan worden en hoe daarmee dus ook margeverbeteringen mogelijk worden. Want uiteindelijk zal de verbetering daarvan een belangrijke voorwaarde zijn voor ondernemingen of andere sectoren om te investeren of een samenwerking aan te gaan met de natuursector die verder gaat dan sponsoring of donaties alleen. Pagina 62
Pagina 64Voor mailings, online onderzoeksrapporten en magazines zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw spaarprogramma.
547 Lees publicatie 218Home