Conclusies en aanbevelingen Een korte rondgang langs verschillende andere sectoren heeft geleerd dat de natuursector niet uniek is voor wat betreft de problematiek waarmee deze kampt. In veel andere sectoren zijn vergelijkbare uitdagingen geconstateerd als die waar de natuursector zich mee geconfronteerd voelt. En in die sectoren is op verschillende manieren naar passende antwoorden gezocht. Juist dit palet aan gedachtegangen biedt de natuursector inspiratie om een keuze te maken voor de paden die bewandeld kunnen worden om te komen tot groei en verdere innovatie. Voorwaarden voldoende toegerust op hun taak? Hoe inspireert het management tot verbeteringen? Leiderschap en Cultuur Strategie en Beleid Hoe komt beleid tot stand? Hoe kunnen partners en middelen optimaal ingezet worden? Partnerschap en Middelen Hoe worden processen, producten en diensten verbeterd en beheerd? Producten en Diensten Processen, Wat vinden klanten belangrijk? Klanten Maatschappij Wat vindt de maatschappij belangrijk? Ervaring, creativiteit, innovatie Figuur 6 – EFQM-model. Medewerkers Zijn medewerkers In het begin van dit rapport is al aangegeven dat de natuursector zich zal moeten ontwikkelen op een aantal verschillende gebieden. Een model dat daarvoor een leidraad kan zijn, is het EFQM-model (European Federation for Quality Management), zoals afgebeeld in Figuur 6. Dit model is bedoeld om organisaties te helpen de kwaliteit van hun eigen management te verbeteren. Dit model is echter ook te gebruiken op een wat hoger abstractieniveau, namelijk om het management van de natuursector te helpen verbeteringen aan te brengen die innovatie stimuleren. In het EFQM-model wordt de relatie beschreven tussen de voorwaarden die nodig Resultaten Wat vinden medewerkers belangrijk? Medewerkers Wat zijn de belangrijkste financiële en operationele resultaten voor financiers en eigenaren Kernresultaat 57 Pagina 56

Pagina 58

Heeft u een boek, zmags of online catalogi? Gebruik Online Touch: handleiding van pdf naar online converteren.

547 Lees publicatie 218Home


You need flash player to view this online publication