55 - In de marketing van Rémy Martin wordt het nadeel van de productie (lange productietijd) juist gepresenteerd als een voordeel (ultieme kwaliteit). In elke uiting wordt verteld over het feit dat de cognac 25 jaar gerijpt heeft en dat dit noodzakelijk is voor de kwaliteit van de cognac. De lange productietijd voegt zo extra waarde toe aan het product. Learnings voor de natuursector: Lang productieproces: - Aan de lengte van het productieproces van hout valt weinig te doen. Die tijd is nodig om kwalitatief goed hout te verkrijgen. Maar er zijn wel mogelijkheden om, net als in de cognacindustrie, de tijd juist ten positieve te gebruiken om extra toegevoegde waarde te creëren. Zo zouden houten meubelen op een manier kunnen worden gepresenteerd die benadrukt dat het bos 100 jaar professioneel werd beheerd, voordat dit het hout voor deze meubels kon leveren; - De cognacindustrie heeft begrepen dat de kennis van het bereiden van cognac bewaakt moet blijven en ook binnenshuis moet worden opgeslagen. Het is de kern van het bestaan van elk cognachuis. In de natuursector wordt dit soort kennis de laatste tijd, onder druk van bezuinigingen, te gemakkelijk weggesaneerd. Hierdoor word je snel afhankelijk van de kennis van externen voor het eigen beheer; - Het ambacht van de natuurbeheerder kan beter neergezet worden, zodat het juist een toegevoegde waarde op het product kan zijn. De kennis over de producent is voor de eindgebruiker een interessante toevoeging, mits die ook als deskundig gezien wordt. In de groente- en fruitsector wordt deze toegevoegde waarde ook onderkend. Pagina 54

Pagina 56

Heeft u een nieuwsbrief, i-brochure of digi-gidsen? Gebruik Online Touch: maandblad digitaal bladerbaar publiceren.

547 Lees publicatie 218Home


You need flash player to view this online publication