51 Maatregelen om marges binnen de sector te verbeteren: daarop gebaseerd beleid vaak wordt gehinderd door een gebrek aan kennis en competenties bij het management, dat juist het voortouw zou moeten nemen in de strategievorming. Om inzicht te krijgen in de situatie bij de natuursector zou het een aanbeveling zijn om de kennis en benodigde competenties bij het management in diverse organisaties in kaart te brengen, zodat waar nodig verbeteringsmaatregelen te nemen zijn; - Of een strategie al dan niet succesvol zal zijn, hangt voor een deel af van de mensen die de strategie moeten gaan uitvoeren. Bij de land- en tuinbouwsector is geconstateerd dat de gekozen strategie niet voor iedereen altijd even helder is en dat ook de bijbehorende verantwoordelijkheden niet duidelijk geformuleerd zijn. De heldere interne communicatie is hierbij dus onontbeerlijk, waarbij ook helder gemaakt moet worden wat daarbij de verantwoordelijkheden zijn van de medewerkers en wanneer doelen binnen een strategie succesvol behaald kunnen worden. - Om de marges in de natuursector te verbeteren, is het van belang een duidelijke keuze te maken in een richtinggevende strategie. De invulling van zo’n strategie zou moeten plaatsvinden vanuit een vraaggestuurd beleid. In de land- en tuinbouwsector is zo’n duidelijke keuze nog niet gemaakt. Een duidelijke keuze in strategie en denken vanuit de vraag biedt mogelijkheden om aan de proceskant marges te verbeteren door kosten te besparen en aan de marktkant marges te verbeteren door toegevoegde waarde te bieden; - Bied de natuureigenaren en producenten van natuurproducten en diensten een ontwikkelingsprogramma, waarmee zij in staat zijn kennis op te bouwen en ervaringen te delen over het creëren van toegevoegde waarde op het eigen product of de eigen dienst. Dit is een belangrijke voorwaarde om de marges in de keten op een gezondere manier te verdelen. Pagina 50

Pagina 52

Scoor meer met een webwinkel in uw gidsen. Velen gingen u voor en publiceerden boeken online.

547 Lees publicatie 218Home


You need flash player to view this online publication