49 uit een streven naar product leadership. Deze waardediscipline richt namelijk alle processen binnen een organisatie dusdanig in dat ze leiden tot een optimaal product (denk aan innovatie, R&D). Opvallend is dat de maatregel die het vaakst is getroffen door bedrijven juist ‘operational excellence’ is. Bedrijven richten zich dus voornamelijk op de optimalisering van bedrijfsprocessen, een maatregel die met name bij de strategie kostenleiderschap hoort, die men doorgaans volgt. Berenschot geeft aan dat er een aantal belangrijke redenen is waarom het voornemen om invulling te geven aan strategie vaak niet strookt met de uiteindelijke praktijk: - Er wordt onvoldoende tijd genomen voor het strategieproces. Als het aankomt op het formuleren van de strategie, kijkt iedereen verwachtingsvol naar het leidinggevend management. Maar laat het nu net de directies zijn die aangeven onvoldoende tijd te nemen voor het strategieproces. Een oorzaak ligt bij de operationele druk waar een bedrijf mee te maken heeft; kortetermijnresultaten worden belangrijker geacht dan langetermijnopbrengsten; - Managers hebben in deze sector bij het formuleren van een strategie volgens Berenschot de neiging vast te houden aan het bekende in plaats van een nieuwe richting te omarmen; - Er is veel onzekerheid over de toekomst. Door de omstandigheden neemt de opbrengst uit bepaalde markten af en is men op zoek naar snelle alternatieven. Nieuwe richtingen vergen vaak grote investeringen en lange doorlooptijden, dus lijkt het veiliger te kiezen voor bestaande, bekende strategieën; - Strategie wordt niet voldoende SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdsgebonden) geformuleerd. Het SMART definiëren van de strategie leidt ertoe dat de gekozen strategie voor de hele organisatie helder, begrijpelijk en toegankelijk is. Er is duidelijkheid over wanneer wat moet gebeuren en wie de verantwoordelijkheid hiervoor neemt. Zo weet iedereen waar hij of zij aan toe is; (Bron: Agentschap NL). - Voor de uitvoering van een strategie zijn investeringen nodig. Veel bedrijven (veel producenten zijn MKB’er) hebben een gebrek aan capaciteit, kennis en/of overige middelen. Bij de glasgroentesector worden momenteel initiatieven genomen vanuit STAP (STichting versterking Afzetpositie Producenten van glasgroenten in Nederland), met prak Pagina 48

Pagina 50

Scoor meer met een online winkel in uw drukwerk. Velen gingen u voor en publiceerden cursussen online.

547 Lees publicatie 218Home


You need flash player to view this online publication