45 Learnings voor de natuursector: Omgang met beperkende wetgeving: - De AVRO is op zoek gegaan naar partners die werkzaamheden uit kunnen voeren die zij zelf niet kan uitvoeren als gevolg van de Mediawet. Door het partnerschap kan zij wel profiteren van extra binding met doelgroepen, die op een andere manier (lidmaatschap) geld op kunnen brengen. Zonder de oplossing voorhanden te hebben, is het interessant om te inventariseren welke partners het mogelijk kunnen maken om tot inkomsten te komen die zelf niet haalbaar zijn als gevolg van de beperkingen van de wet. De Crisis- en Herstelwet zorgt voor versnelde aanleg van infrastructuur. Kun je daar bijvoorbeeld gebruik van maken door juist betere bereikbaarheid van natuurgebieden te bewerkstelligen, waardoor je op een later tijdstip weer extra inkomsten kunt genereren? Afname van subsidies dwingt tot nadenken over alternatieve bronnen van inkomsten: - Een alternatieve bron van inkomsten kan misschien gevonden worden in een publiek-private samenwerking. Wellicht dat er mogelijkheden zijn om concepten te ontwikkelen met publieke organisaties, zoals omroepen, die een groot bereik hebben, maar zoekende zijn naar mogelijkheden om doelgroepen te ontmoeten. Denk aan evenementen rond boomfeestdag of een kookprogramma met voedsel uit de natuur. Of zoek naar sectoren of organisaties die op dezelfde doelgroepen focussen, maar die een meerwaarde kunnen vormen in nieuwe concepten. Denk aan tijdschriftuitgeverijen of podiumkunsten. - De AVRO is van oudsher een aanbodgedreven bedrijf. Men maakt programma’s en zendt die uit. Men is van mening dat het voor een bestendige toekomstige positie noodzakelijk is om publiek te betrekken bij de eigen producties en dat het ook belangrijk is een locatie te hebben om daadwerkelijk het publiek te kunnen ontmoeten en met hen in discussie te kunnen gaan. Weliswaar bestaan er al bezoekerscentra aan de rand van natuurgebieden, maar die hebben vaak toch de functie van een educatieve informatieplek. Het zou mooi zijn als op zo’n plek meer interactie met het publiek gezocht zou worden. Bovendien moet het publiek toch Pagina 44

Pagina 46

Scoor meer met een webshop in uw catalogi. Velen gingen u voor en publiceerden onderzoeksrapporten online.

547 Lees publicatie 218Home


You need flash player to view this online publication