44 eenvoudig voor een publieke omroep om een publiekprivate samenwerking aan te gaan met een uitgever. Er mag geen sprake zijn van oneerlijke concurrentie, partners moeten een gelijkwaardige inbreng hebben en de publieke geldstroom mag niet met de private gedlstroom worden vermengd. Juridisch is een oplossing gevonden in een stichting waarin de drie partners gelijkwaardig aandeelhouder zijn en waaronder AT5 geplaatst is als uitvoeringsorganisatie. Er is een aantal thema’s benoemd voor de programmering. Naast nieuws en sport zijn dat kunst en cultuur, veiligheid, en eten en drinken. Zo komt een breed aanbod tot stand, dat een meerwaarde biedt voor de AVRO en leidt tot een sterkere binding met de kijker. Voor de AVRO is het belangrijk om het publiek ook letterlijk te ontmoeten. Via bijvoorbeeld evenementen in het land en in een eigen ‘clubhuis’. Voor de AVRO (en in de toekomst de TROS) wordt dat het voormalige Filmmuseum in Amsterdam. Het huis moet voor iedereen aantrekkelijk en toegankelijk zijn, met een goede horecagelegenheid. Een plek waar programma’s worden gemaakt, evenementen georganiseerd en waar programmamakers en consumenten elkaar ontmoeten. De bedoeling van de AVRO is om een stevigere binding met en een groter bereik naar haar publiek te gebruiken als het bewijs van een rotsvaste maatschappelijke verankering van de omroep. Dit kan leiden tot een behoud of groei van het aantal betalende leden, daardoor een minimaal behoud van het aandeel in het mediabudget van OC&W en uiteindelijk een grotere kans op succes van toekomstige projecten. Er zijn nog geen meetbare resultaten, want daarvoor is de overeenkomst nog te kort geleden gesloten. Pagina 43
Pagina 45Heeft u een mailing, virtualpaper of digitale flyers? Gebruik Online Touch: onderzoeksrapport digitaal publiceren.
547 Lees publicatie 218Home