Case: Het Financieele Dagblad Kenmerk natuursector: natuur en ecosysteemdiensten worden gezien als iets van ons allemaal en dus verwacht iedereen ze gratis te consumeren. Daarnaast worden er substituten ontwikkeld voor een aantal producten of diensten uit de natuursector (plastics in plaats van hout, shoppen in plaats van boswandeling, et cetera) die bedreigend kunnen zijn voor de bestaande business. Overeenkomst krantenuitgever: door technologische vooruitgang is de website van een krant voor veel abonnees steeds meer een logisch alternatief voor de fysieke krant: het is snel, up to date en prima inpasbaar in de dagelijkse nieuwsgaring. Kranten zien hun fysieke oplages teruglopen ten faveure van de online bezoeken van de krantensite. De consument is echter gewend geraakt aan het feit dat nieuws op internet gratis verkrijgbaar is en kan gemakkelijk switchen naar een andere gratis online bron van informatie. Tot het eind van de twintigste eeuw nam de hoeveelheid abonnementen op de krant toe of bleef stabiel. Met het volwassen worden van internet ontstond een nieuw platform waarop gepubliceerd kon worden. Een platform ook waarnaar met name de jonge doelgroep steeds vaker uitweek. Het lezen van een fysieke krant is meer en meer een activiteit die door een vergrijzende doelgroep wordt gedaan. In de beginjaren was internet voor een krant vooral een platform waarop bestaande content doorgepubliceerd werd. De website was vooral een digitale uitvoering van de fysieke krant. Veel krantensites werden hiertoe gedwongen door specifieke nieuwssites die als internetconcept ontstaan waren, zoals nu.nl. Deze sites werden steeds serieuzere concurrenten voor bestaande krantensites doordat ze in staat zijn korte actuele berichten te publiceren, die gegenereerd worden uit het rijke aanbod van nieuwsbronnen in binnen- en buitenland. De verdienmodellen van dit soort sites zijn echter anders dan die waar kranten aan gewend zijn: meer gericht op banneradvertenties en clickgedrag. Om mee te gaan met dit soort concurrenten heeft men lange tijd de situatie van het doorpubliceren van de eigen content op de krantensite in stand gehouden. Hierdoor ontstond het probleem dat iedereen toegang kreeg tot de inhoud van de krant, ook al werd daar niks voor betaald. Door de vergrijzing van de doelgroep, de toenemende concurrentie van gratis nieuwssites en de teruggang van de advertentiemarkt liepen de oplage en inkomsten van de fysieke krant terug. Sinds een aantal jaren proberen kranten een manier te vinden om aan hun online activiteiten geld te verdienen. Rupert Murdoch kondigde in 2010 aan alle content van zijn online kranten (o.a. New York Times en Wall Street Journal) achter een zogenoemde paywall te zullen gaan stoppen. Mensen die behoefte hadden aan online nieuws van deze kranten moesten vanaf 2010 daarvoor gaan betalen. Door de enorme teruggang in bezoekers, is deze maatregel gedeeltelijk teruggedraaid. Inmiddels stijgt het aantal online abonnementen. Tot nu toe zijn er nog niet heel 31 Pagina 30
Pagina 32Heeft u een onderwijs magazine, pagegangster of digitale gidsen? Gebruik Online Touch: archief converteren naar een online publicatie.
547 Lees publicatie 218Home