30 Afnemers verwachten dat veel producten en diensten uit de natuur van iedereen zijn en gratis: - Het freemium-model kan een interessant, weinig beproefd verdienmodel zijn voor de natuursector: bekostig het algemeen gebruik van de natuur met het verstrekken van een premiumproduct aan een beperkte groep fanatieke, betrokken gebruikers. Bij internet is de verhouding tussen gratis en betaald 20 staat tot 1: 5% van de gebruikers bekostigt het gratis gebruik van 95% van de rest. Dit kan omdat de kosten van die 95% verwaarloosbaar klein zijn. Dus laat doelgroepen die behoefte hebben aan verdieping − bijvoorbeeld kennisoverdracht door excursies − betalen. Zo kan het bezoek of gebruik van de overige natuurliefhebbers deels worden bekostigd; - Als mensen begrip krijgen voor de waarde van natuur of natuurproducten zijn sommigen best bereid daar een bijdrage aan te leveren. Het is goed om te experimenteren met verschillende methodes. Waarom zou je niet, in navolging van Radiohead, een soort pay what you wantmethode uitproberen voor een natuurbeleving of als dekking van bepaalde kosten (opruimen zwerfvuil, begaanbaar houden paden, et cetera). Je moet de inning van die bijdrage wel zo gemakkelijk mogelijk maken (bijvoorbeeld via internet of mobiel). Of laat de financiering van een fietspad, vogelkijkhut of parkeerplaats ontstaan via crowdfunding, waarbij investeerders in natura beloond worden. Pagina 29
Pagina 31Interactieve internet handleiding, deze drukwerk of whitepaper is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar online converteren van online reisgidsen.
547 Lees publicatie 218Home