29 kwam, meer aan de digitale downloads dan aan de hele opbrengst van het voorgaande album; - De betaalde fysieke cd kwam op nummer 1 binnen in de hitlijsten van VS en VK. Ook de betaalde downloads op iTunes kwamen binnen op 1, met 30.000 downloads in de eerste week; - De tournee naar aanleiding van het album was met de verkoop van 1,2 miljoen kaartjes groter dan ooit voor Radiohead. Learnings voor de natuursector: Macht zit bij de afnemer: - Het door de primaire producenten overslaan van schakels in de keten om zelf rechtstreeks met de eindgebruiker in contact te komen, kan interessant zijn mits je voldoende bereik genereert. Radiohead heeft een heel goedkoop aanbod gebruikt om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Deze consumenten worden vervolgens de ambassadeurs van je product of dienst. Voor de natuursector is dit niet altijd eenvoudig te realiseren. Het voordeel voor Radiohead is dat diens materiaal digitaal is, waardoor het gemakkelijk kopieerbaar en verhandelbaar is. Een fysiek stuk hout kan bijvoorbeeld niet digitaal worden verstuurd, maar is wellicht wel digitaal verhandelbaar. De natuursector zou meer verkoop kunnen ontwikkelen via webwinkels waarin rechtstreeks biomassa, riet, regionale soorten hout, et cetera gekocht kunnen worden. Of de sector zou, net als de fashioncheque, een soort natuurkadokaart kunnen ontwikkelen, te koop bij onder meer supermarktketens, waarmee consumenten elkaar natuurproducten of -diensten kunnen geven. Hiermee krijg je én een groter bereik én je wordt minder afhankelijk van partijen als de ANWB, NS en VVV om jouw diensten te verkopen. Je slaat eigenlijk het verkoopkanaal over door het zelf te gaan doen. Pagina 28
Pagina 30Interactieve internet nieuwsbrief, deze archief of jaarverslag is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van papier naar online converteren van e-uitgaven.
547 Lees publicatie 218Home