12 symbolen die voor Rusland staan: Sovjetpropaganda, Russische maffia, Cyrillische tekst en een authentieke Lada. Campagnebeeld was een serie bewerkte portretten van Russische componisten: Tsjaikovski, Moesorgski, Prokofjev, Sjostakovitsj, Rachmaninoff en Rimski-Korsakov. Door de opvallende kleurcombinatie geel op rood was de associatie met de Sovjet-Unie sterk. Ook werden prikkelende, onorthodoxe teksten gebruikt. Russische Herfst richt zich op een groep licht-bovenmodale cultuurliefhebbers in Rotterdam in de leeftijdscategorie 25 – 55 jaar. Een groep mensen die lichte of latente belangstelling hebben voor klassieke muziek, maar die geen experts zijn. Ze zijn wel cultureel actief in Rotterdam, bijvoorbeeld door bezoeken aan de Schouwburg, het Lantaren Venster, musea zoals Museum Boijmans Van Beuningen en de Kunsthal, en festivals zoals North Sea Jazz en Motel Mozaïque. De doelgroep is hoger opgeleid, voelt zich modern en ambitieus en staat qua werk en interesse middenin de samenleving. De door hen gebruikte media zijn NRC (Next), de Volkskrant, FD, BNR, Radio 1, 2 en 3FM, en bladen zoals HP/De Tijd, Elsevier en Vrij Nederland. Doelstellingen van de campagne: - - Guerrilla-actie 1 Een ensemble van Russische maffiosi verzorgde op 6 en 8 oktober een aantal surpriseoptredens in Rotterdamse uitgaansgelegenheden, ondersteund door de campagne-Lada. Hoogtepunt was de ‘inbraak’ bij het Radio 4-programma Virus op 6 oktober, waar het ensemble semi-onaangekondigd de studio bezette voor een spontaan liveoptreden. Guerrilla-actie 2 Lada-stadsrit op 30 oktober, i.s.m. Lada-club Nederland: een rondrit van een aantal Russische klassieke auto’s met de campagne-Lada vooraan, voorafgaand aan een concert van het orkest. tot 1 november, in vergelijking met de periode van 15 januari tot 1 april. - Toename van het aantal ‘likes’ op Facebook met 20%. De belangrijkste onderdelen van de campagne waren: - Toename van de losse kaartverkoop met 10% in vergelijking met het voorgaande jaar, in de periode van 15 september tot 1 november. Stijging van het aantal hits op de website van het orkest van 30%, in de periode van 15 september Teasercampagne op wildplaklocaties met een raadselachtige rode poster met de hoofden van de componisten en verder alleen ‘Russische Herfst’ in Cyrillisch schrift. Een week later opgevolgd door een stadscampagne met posters, geveldoek aan De Doelen, banieren (Weena, Coolsingel). - Social media-campagne met ads op Facebook, dagelijkse posts van leuke Sovjetfilmpjes uit de oude doos en een filmpje over de guerrilla-actie. - De ‘campagne-Lada’: voor Russische Herfst werd Pagina 11

Pagina 13

Interactieve web boek, deze maandblad of onderwijs catalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal zetten van digitale folders.

547 Lees publicatie 218Home


You need flash player to view this online publication