13 een oude Lada rood geverfd en met de campagnebeelden en een immens grote propagandaluidspreker uitgerust. De Lada stond bij de concerten voor de Doelen en reed al muziek spelend door de stad, onder meer tijdens een aantal guerrilla-acties. Het resultaat van deze campagne is overdonderend. Het lukt om een jonger, moderner publiek naar de verschillende uitvoeringen te krijgen en er is van alle kanten interesse voor de producties. Ook in de media is voldoende belangstelling voor de uitvoeringen. De resultaten: - 29% meer verkoop in de periode tussen eind september en begin november dan in het jaar ervoor. Gemeten aan de hand van kaartverkoop in deze periode. - Gemiddelde bezettingsgraad van 70% over de concerten in de periode 1 oktober t/m eerste week november. In dezelfde periode in 2010 was dat 62%. Gemeten aan de hand van kaartverkoopcijfers. - 7.330 unieke bezoekers op de Russische Herfst website, waarvan 2.394 afkomstig van Facebook. - Op 11 november 2011 1.356 ‘likes’ op Facebook: in zes weken tijd is dat een toename van 16%. - Positieve recensies in de Volkskrant en het NRC van de eerste concerten, waarin beide keren aan ‘Russische Herfst’ werd gerefereerd als festival. Learnings voor de natuursector: Spanningsveld tussen optimale ecologische waarde versus optimale dienstverlening en grondstofproductie: - Beide belangen moeten worden afgedekt in de sector. Bij de klassieke muziek is de basis van het artistieke erfgoed nodig om nieuwe richtingen mogelijk te maken. Bovendien is er nog steeds een belangrijke, gefortuneerde doelgroep geïnteresseerd in de klassieke uitvoeringen. De nieuwe doelgroepen, en dus de nieuwe composities, zijn echter nodig om de sector financieel steviger te maken, waardoor het klassieke erfgoed beter bewaard kan blijven voor toekomstige generaties. Er zal een visie moeten komen waarin staat in welke gevallen voor de natuursector welk belang de boventoon voert; - Het is belangrijk dat het management duidelijk communiceert aan haar medewerkers in welke strategische richting zij vindt dat de natuurorganisatie of -sector zich zou moeten ontwikkelen. Het management van het Rotterdams Philharmonisch Orkest heeft van het begin af aan haar visie op de toekomst van de organisatie intern gecommuniceerd. Dit vergt leiderschap en visie met een consistente en heldere boodschap. Met medewerkers zal vervolgens bekeken moeten worden hoe zij zich kunnen ontwikkelen naar een functie binnen of buiten het orkest die past bij dit streven. Het is van belang dat de compe Pagina 12

Pagina 14

Voor artikelen, online reisgidsen en nieuwsbrieven zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw brochures.

547 Lees publicatie 218Home


You need flash player to view this online publication