lustreerd met eindeloze reeksen indrukwekkende voorbeelden. Onze intuïtie en verbeeldingskracht zijn sterk genoeg. Lastig hebben we het vooral in het politieke en maatschappelijke debat. Hoe verdedigen we de zachte waarden tegenover de schijnbaar harde belangen uit andere domeinen? Een eerste belangrijke conclusie is dat we nauwelijks weten of en op welke wijze de rigoureuze verandering in ons leefpatroon die nu optreedt van invloed is op ons en (door ons) al op volgende generaties. Een tweede belangrijke conclusie is dat de zachte waarden die intuïtief evident zijn, zo moeilijk in maatschappelijke en politieke keuzen zijn te vertalen. 12 Draagvlak? De afgelopen eeuw is natuurbescherming in Nederland ongekend populair geworden. Er is geen maatschappelijk terrein te bedenken waar de organisaties meer leden of donateurs hebben. Het idool hier was dat grote aantallen leden en donateurs een garantie zou bieden voor draagvlak in het politieke domein. Dat bleek echter zomaar weg te kunnen vallen. Liefde voor de natuur komt in Nederland pas vanaf de Romantiek af en toe aan de orde, en dan nog slechts bij een kleine groep. In de loop van de twintigste eeuw is dat veranderd: het ledental van natuurbeschermings- en natuurstudieorganisaties groeide spectaculair. Nergens ter wereld is de bevolking in zulke grote percentages lid van natuurbeschermingsorganisaties. Het Wereld Natuur Fonds (WNF) heeft negenhonderdduizend leden. Dat betekent dat één op de zes huishoudens lid is, terwijl het WNF toch vooral ver weg actief is. Greenpeace heeft bijna een half miljoen leden. De vereniging Natuurmonumenten heeft meer dan zevenhonderdduizend leden, terwijl je geen lid hoeft te zijn om in hun terreinen te mogen wandelen. Dan zijn er nog provinciale landschappen met driehonderdduizend donateurs. En dan hebben we nog organisaties die op bescherming van een specifiek gebied zijn gericht, zoals de Waddenvereniging of de Stichting Noordzee, en organisaties die 168 169 Pagina 85

Pagina 87

Voor archief, online vakbladen en magazines zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw boeken.

546 Lees publicatie 216Home


You need flash player to view this online publication