in de samenleving steeds verder uiteen. De grote verschillen uiten zich ook in politieke debatten. Terwijl er nauwelijks controle is op stroperij of het leed van dieren in commerciële ketens, stelde de PVV vijfhonderd animal cops aan om de levenskwaliteit van gezelschapsdieren en niet-commerciële huisdieren te garanderen. De levenskwaliteit van leven van dieren in de bio-industrie en de 592.000 dieren in de dierproefindustrie5 is de zorg van de Partij voor de Dieren, die op haar beurt weer weinig belangstelling heeft voor gezelschapsdieren. Er bestaat blijkbaar linkse en rechtse zorg voor dieren.6 Een ander domein van dierendilemma’s betreft onze verhouding met wilde dieren.7 De verschillende categorieën waarin we wilde dieren indelen (wilde dieren, vrijgelaten dieren, beheerde dieren, plaagdieren, exoten, jachtwild, beschermde dieren, rode-lijstsoorten) en de verschillende soorten activiteiten die daarbij horen (jagen, beheren, verzorgen, bestrijden, beschermen) zijn lastig uit 5 In de Volkskrant, 29 oktober 2010. 6 De diversiteit tussen specifieke dierenbeschermingsorganisaties is nog veel groter. Sommige organisaties richten zich breed op het welzijn van dieren, andere specifiek op dieren in het wild of één diersoort, weer andere specifiek op dieren in de bio-industrie of andere commerciële sectoren. De Dierenbescherming is met 186.000 leden invloedrijk in bescherming van huisdieren en dieren in de voedselketen, en is ook het meest mainstream. Het International Fund for Animal Welfare heeft 170.000 donateurs, The World Society Protection of Animals 133.000, de Stichting AAP 128.000. Specifiek voor wilde dieren komen veel organisaties op: van Vogelbescherming (152.000 leden) en zeehondencrèche (62.000 donateurs) tot Vlinderstichting (5000 leden). Greenpeace doet meer dan dierenbescherming en heeft in Nederland meer dan 475.000 leden. Tegen misbruik van dieren in de bio-industrie zijn organisaties als Wakker Dier (25.000 donateurs), Bont voor dieren (30.000) en Varkens in Nood (17.000) gericht. De Stichting proefdiervrij heeft 51.000 donateurs. 7 In Expeditie Wildernis is daar al het een en ander over gezegd. 234 te leggen. Het onderscheid is niet altijd even scherp. Bovendien wordt steeds duidelijker dat mensen ook binnen categorieën neem bijvoorbeeld de grote groep beschermde dieren keuzes moeten maken over wie mag blijven en wie niet. Dat stelt ons steeds meer voor onmogelijke keuzen: kiezen we voor weidevogels of ooievaars, voor weidevogels of bosvogels, voor weidevogels of vossen... Een bijzonder aspect van zulke dilemma’s is de jacht. Het is al lastig aan te geven waarom sommige soorten wel en andere niet bejaagd of geschoten worden. Soms is schade of hinder het argument, maar vaak ook traditie en plezier. Het zwijn kan wel een belangrijke functie hebben in het natuurbeheer, maar is in de praktijk soms op enkele specifieke terreinen losgelaten om daar afgeschoten te kunnen worden. In de praktijk verschilt het jachtbeheer met de eigenaar van het terrein. Grote grazers in natuurgebieden kunnen in principe geschoten worden, maar willen we dat? En bizons of Heckrunderen? Als er ergens ‘te veel’ van zijn, is dan alleen export naar andere natuurgebieden acceptabel, of ook afvoer naar het slachthuis of jacht? Over wat ‘te veel’ is, lopen de meningen ook sterk uiteen. Ten faveure van de bosbouwers is de wildstand sinds mensenheugenis zo klein dat een ontmoeting met wild in Nederland een zeldzaamheid is. Bovendien is het gedrag van wild door de jacht sterk veranderd. Herten bijvoorbeeld zijn uit open gebieden en daglicht verdrongen naar bossen en nacht, met gevolg dat ze schuw en relatief zeldzaam zijn geworden. Het verschil tussen gehouden en wilde dieren is steeds vager geworden. Dat stelt ons voor nauwelijks oplosbare keuzen. We zijn de directeur van een dierentuin geworden met een collectie die nogal toevallig van samenstelling lijkt: sommige dieren zitten in ruime kooien, andere zitten in donkere hokken, weer andere 235 Pagina 118
Pagina 120Heeft u een catalogus, pageflip of internet jaarverslagen? Gebruik Online Touch: onderwijs catalogus digitaal maken.
546 Lees publicatie 216Home