tot dusver lieten we vooral zien dat natuurvergetenheid met name het verdwijnen van het besef van een eenheid van mens en natuur (Natuur) inhoudt – een eenheid die we niet zomaar in een duister verleden of een wenselijke toekomst kunnen postuleren of projecteren, maar die eigen is aan hoe onze werkelijkheid in elkaar steekt. Het ‘ene’ is slechts kenbaar vanuit de tweeheid. Je zou kunnen zeggen dat die tweeheid, gescheidenheid, separatie of divisie (er ligt trouwens een direct verband tussen di-visie en divien, goddelijk – alsof het goddelijke pas geboren wordt úít deze scheiding of tweeheid) de essentie is van leven. Leven begínt als binnenwerelden (protocellen) die zich afzonderen van een ‘buiten’. Het verlangen naar een oorspronkelijke eenheid is dan ook bijna per definitie een verlangen naar een terugdraaien van de scheiding tussen binnen en buiten, en daarmee het ongedaan maken van het leven zelf. Misschien is precies dat wel hetgeen we door het water van de Lethe moeten vergeten: dat er een scheiding is geweest tussen binnen en buiten, en dat de krachten van Eros en Thanatos (de God van de dood) méér met elkaar verwant zijn dan ons lief is. Misschien is het wégvallen van die scheiding (door de grote dood van ons overlijden of de kleine dood van het orgasme – hoe één met de natuur kun je worden...) wel datgene waar we wel en niet naar verlangen. Of waar het verlangen naar zelfwording (de maximale ontplooiing van je binnenste) en eenwording (het maximale opgaan in een buitenste) elkaar ontmoeten en opheffen. Maar geen zorg: we zullen alles in het werk stellen om te voorkomen dat niet ook dit derde deel het genre van het orakel op de proef stelt. We proberen juist iets heel anders te beproeven, namelijk de vraag of een uitgewerkte theorie van de natuurvergetenheid ons de weg kan wijzen naar een praktijk van natuurverhalen. Niet zomaar natuurverhalen, maar praktijken met een narratieve kracht die de natuurvergetenheid als zodanig veranderen in een 98 Pagina 98
Pagina 100Scoor meer met een online winkel in uw magazines. Velen gingen u voor en publiceerden rapporten online.
541 Lees publicatie 215Home