is daardoor niet meer de ervaring. Daarom is God dood en niet dood. Dood als architect van ons denken, van onze wetenschap, religie, kunst en ethiek. Maar levend als ‘goddelijk domein’ (of welke naam je er ook aan wilt geven) voor iedereen die een antwoord zoekt op zijn verlangen. Natuurlijk kun je deze zienswijze wegredeneren. Het is een zienswijze. Natuurlijk kan hier weerstand op zitten. Maar wat zegt die weerstand? Wijst ze een weg naar een antwoord op je verlangen? Of stuurt ze je terug in het labyrint van je taal, je woorden, je formules, en je omcirkelingen die steeds minder machtig zijn om kracht te geven aan je betrokkenheid? 139 Opheffen van natuurvergetenheid is een her-inneren en opnieuw-toeëigenen van onze natuur. Het veelgeroemde eigenaarschap van een project moet zich juist ook hier rekenschap van geven. 140 Het mechanisme van het perpetuum mobile bestaat uit een steeds opnieuw terugkeren tot de bron. Nogmaals: het verlangen voedt zich met zijn honger. De honger van zelfwording, zelfrealisatie, van een natuur die in en met ons een verhaal wil vertellen – al is het maar omdat wij dat in en door haar willen. 141 Er is wel gezegd dat de zogenaamde biologisering van de mens uitmondt in het einde van verlangen. Alles is porno geworden: expliciet, zichtbaar, onttoverd. Maar ook: maximaal vervreemd, geheimloos, naakt vlees zonder ziel. 89 Pagina 89

Pagina 91

Heeft u een pdf, modern media of digitale boeken? Gebruik Online Touch: handleiding bladerbaar maken.

541 Lees publicatie 215Home


You need flash player to view this online publication