nationale filosoof Benedictus de Spinoza zeggen). Je zou kunnen zeggen dat de gedachte van natuurverhalen als zodanig pas volwassen begin te worden vanaf het moment dat deze samenhang van vertelde en vertellende natuur duidelijk wordt. Vanaf het moment dat de vertelde natuur het inzicht en de moed heeft om zich er rekenschap van te geven dat ze gedragen wordt door zoiets als een vertellende natuur, ontstaat het perspectief van hoop dat we als een magneet of een strange attractor in de toekomst projecteren. Door uit te gaan van zo’n hoopvol perspectief committeren we ons tot een bezinning op de vraag hoe we het denken in termen van vertelde en vertellende (en gemaakte en makende) natuur kunnen vertalen in het concrete beleid van hier en nu. De uitdaging is dus om door de bril van het vertelde en vertellende te kijken naar thema’s als natuurbeleid, voedsel, de strijd tegen de zee, bioindustrie, visserij, bosbouw, de samenhang van stad en platteland, agrarisch natuurbeleid en het enigszins verworden terrein van natuur- en milieueducatie. Met name dit laatste kan door de visie van de vertelde/vertellende natuur op een ander en voor bredere terreinen relevant niveau gebracht worden: natuurverhalen als drager én dynamisch resultaat van een natuureducatie nieuwe stijl, is dat niet het vehikel waarmee het hart van brede doelgroepen is te raken en het soort betrokkenheid is te wekken waarop natuur én mens zitten te wachten? Is dit niet ook de weg waarlangs mensen bewust zijn te maken van hun latente en openlijke oikofilie (het ‘natuurlijke’ houden van het ‘huis van de natuur’), om het centrale begrip aan te halen uit Groene filosofie, het recente boek van Roger Scruton? Vertel ze het verhaal waar ze zelf deel van uitmaken, zodanig dat de ruimte ontstaat om méé te vertellen wat altijd al verteld werd: is dat niet de meest voor de hand liggende én gelukkigste route voor het bereiken en mobiliseren van betrokkenheid? Wie goed luistert hóórt de natuur zeggen dat wij altijd al betrok28 Pagina 28
Pagina 30Interactieve web handleiding, deze gids of editie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar publiceren van online onderwijs catalogi.
541 Lees publicatie 215Home