ste eeuw de eeuw wordt waarin dit gebeurt: de eeuw van het ultieme in-elkaar-thuiskomen van een mens en een natuur die in elkaars spiegel de enige toekomst herkennen die op termijn heilzaam is, namelijk die van een gedeelde natuurgeschiedenis. Dit verhaal van het Nieuwe thuiskomen is te implementeren door mensen te doordringen van hun plaats in het grotere geheel. Denk aan een tijdelijke wereldverduistering waarbij ook boven steden ineens weer de sterrenhemel te zien is en je op plattelanden verlost van strooilicht tot op de horizon hemelverschijnselen kunt zien. Stel dat je dit op gezette tijden doet: bestaat niet de kans dat mensen zich (weer) gaan zien als deel van een groter geheel? Bestaat niet de kans dat men de relativiteit van aardse beslommeringen leert zien in een groter perspectief? Met als effect: verwondering, schrik, ontzag en andere emoties die kunnen leiden tot... betrokkenheid? Verhaallijnen van betekenis leren de mens om voorbij het dualisme van zender en ontvanger te kijken en te ervaren. In de klassieke communicatieleer gaat het bij een verhaal steeds om een transmittor die een boodschap tussen de oren van een ontvanger wil laten landen. Maar wat als er een verhaal ligt voorbíj zender en ontvanger? Wat als het in-elkaar van natuur en mens samen het verhaal kunnen zijn? Wat als wij onder een ontzagwekkende sterrenhemel, in een natuurlijk bos of aan de oever van een uitgestrekt binnenwater vatbaar worden voor een verhaal dat ons overstijgt maar waar wij wel verantwoordelijk voor zijn? Wat als we vermoeden dat niets-doen een bijdrage aan dit verhaal zou kunnen zijn? Wat als we de indruk krijgen dat geluk zou kunnen beginnen met vormen van gelatenheid? Wat als het masker van onze taal van onze monden valt en we met een mond vol tanden moeten erkennen dat onze woorden altijd al tekortschoten om recht te doen aan wat hier nog allemaal zou kunnen plaatsvinden? 131 Pagina 131
Pagina 133Heeft u een maandblad, ipaper of online studiegidsen? Gebruik Online Touch: reisgids van papier naar online converteren.
541 Lees publicatie 215Home