besef dat alles in de natuur met elkaar samenhangt, dan wel het individualisme dat is te zien als de sociologische kant van het Tijdperk der Eenzamen. Natuurlijk zijn wij met duizenden vrienden op Facebook en evenzovele vijanden op Call of Duty niet eenzaam. Maar ondertussen! Als afkickverschijnselen een kenmerk zijn van leegte, dan is internet niet alleen rozengeur en manenschijn. De paradox is echter dat de virtuele werkelijkheid de concurrentie met de natuurlijke werkelijkheid met glans doorstaat. Hoezo natuur? Natuur 3.0 is veel spannender! Denken we. Totdat de stroom uitvalt. En we ons op een open plek in het bos met lotgenoten betrappen op de fascinatie van een kampvuur. Dat alles in de natuur met elkaar samenhangt is zo’n open deur dat we steeds minder doen om hem open te houden. Met als gevolg dat er steeds minder met elkaar samenhangt. De Ecologische Hoofdstructuur kan best een schepje minder, heet het. Juist daarom is er behoefte aan een Mentale Ecologische Hoofdstructuur die dát voorkomt. De vergetenheid van deze samenhang in herinnering brengen en alsnog zorgen voor de gepaste en noodzakelijke verwevenheid: zou dát geen glansvol natuurverhaal zijn? Vergetenheid van tijd – Zou het mooiste natuurverhaal niet een proeve zijn van pas op de plaats maken? Het lineaire voorthollen, groeien en winstmaximaliseren doorbroken door de implementatie van een cyclische activiteit, een praktijk die niet kan zonder de seizoenen, zonder de regelmatigheden van de buitennatuur, en misschien zelfs niet zonder de vergeten betekenis van de zonnewenden? Veel ecofilosofen zijn het er over eens dat een nieuw paradigma voor onze wereld (een manier van wonen, werken, zorgen en leven die met de Natuur in een relatie van geduldigheid – van wederzijds dulden – staat) veel baat zal hebben bij het Primaat van een Cyclische Tijd. De lineaire tijd van de technosfeer (de sfeer van menselijk handelen) en de cyclische tijd van de biosfeer 107 Pagina 107
Pagina 109Interactieve digi nieuwsbrief, deze spaarprogramma of tijdschrift is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar maken van web onderwijsmagazines.
541 Lees publicatie 215Home