(van datgene wat ons draagt en wat dus ook de uiteindelijke drager is van alle betekenis) staan in toenemende mate vijandig tegen over elkaar. Terwijl de biosfeer ons te kennen geeft dat de grenzen aan de groei in zicht zijn, zijn we in de technosfeer oost-indisch doof. Maar stel dat we ook de technosfeer inrichten volgens de principes van een cyclische tijd. Een technosfeer die zich onderschikt aan de biologische ritmes? Zijn we bereid om ook langs dit spoor te zoeken naar nieuwe verwevenheden? Vergetenheid van de vergetenheid – Het onder de aandacht brengen van deze meest fundamentele vergetenheid is meer dan een intellectuele wending. Zoals we kunnen dromen dat we kunnen dromen en ons kunnen herinneren dat we ons iets herinnerden, zo kunnen we, omgekeerd, onze natuurvergetenheid vergeten. De kern is hier dat het de vergetenheid zelf kan zijn die ons eraan herinnert dat we iets zijn verloren, dat we ergens along the road een verkeerde afslag hebben genomen en terecht zijn gekomen in een leven waarvan we ons niet meer afvragen of we het wel wensten. De vooronderstelling (misschien wel ons geloof) is dat ieder mens als het erop aankomt over het vermogen beschikt om achter de sluier van zijn vergetenheid te kijken. In ieder mens sluimert het vermoeden dat er ‘meer’ is, dat dit ‘niet alles’ is, dat ‘alles (of in elk geval veel) met elkaar samenhangt’ en dat er zoiets is als waarheid, schoonheid en goedheid, ook al gebruiken we die woorden niet, en ook al hebben we niet zelden de neiging ze vanuit het negatieve te benaderen, namelijk als dingen waarvan deze wereld toch vooral ook bewijst dat ze níet bestaan. Ik besef: dit is immens glad ijs. Maar is dat niet waar we ons met onze smeltende gletsjers en poolkappen globaal op begeven? Het gladde ijs van een wereld zonder ijs? Ik zal niet beweren dat Nederland op dit front met het Natuurverhaal der Natuurverhalen op de proppen moet komen. Ook als we dat niet doen, siert het De Lage Landen dat ze in elk 108 Pagina 108

Pagina 110

Interactieve internet whitepaper, deze gids of lesmateriaal is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar digitaal converteren van digi PDF's.

541 Lees publicatie 215Home


You need flash player to view this online publication