Conceptwijzer Januari 2013 Een lang blond meisje is deze dag de coördinator. Zij moet na de lunch zorgen dat twee jongens haar helpen met schoonmaken. ‘Letten jullie op de tostiapparaten, want er zaten gisteren nog wat resten op de randen,’ roept Dekker. De jongens beginnen te keten als ze de vloer vegen. Kale broodjes en het groene afval, zoals sla en komkommer, gaan naar de konijnen en geiten die de school houdt. Twee meisjes staan klaar om wat extra boodschappen te doen. ‘Checken jullie of er genoeg brood is. Misschien kunnen jullie nog twee treetjes zalm meenemen. En vergeet de boodschappentassen niet om straks alles in te doen,’ zegt Dekker. Ze pakt de werkbladen waarin de leerlingen kunnen lezen wat er van hen verwacht wordt tijdens het kantineproject. De opdrachten gaan over aspecten als kassabediening en tosti’s. Ook moeten ze hun eigen functioneren als teamlid, het nakomen van afspraken, zelfstandigheid beoordelen. ‘Voor wiskunde moeten ze verkooplijsten invullen en staafdiagrammen maken en voor economie wordt er gevraagd om de begrippen over omzet, kosten en winst uit te leggen’, legt Dekker uit, terwijl ze naar de voorraadkamer loopt. ‘Morgen serveren we erwtensoep met vierkantjes roggebrood en spek. Ik ben zo benieuwd hoe ze dat zwarte brood vinden.’ Na de lunch moet er ook schoongemaakt worden. Bron: AOC Oost Almelo. ‘Bij het vmbo gaat het om het runnen van een kantine, discipline leren en kennis over hygiëne opdoen. Bij het mbo kun je denken aan productontwikkeling en het oefenen met kwaliteitssystemen. Voor studenten van het hbo biedt de kantine mogelijkheden voor het opdoen van bijvoorbeeld management- en organisatievaardigheden.’ Ondanks een gedegen aanpak, bleek dat nog niet mee te vallen bij de HAS Hogeschool in Den Bosch. Deze instelling ontwikkelde samen met InnovatieNetwerk het concept Kantine van de Toekomst. Studenten en docenten stelden samen met het bedrijfje Start-U-up een businessplan op, waarin de kansen en bedreigingen voor de nieuwe kantine werden beschreven. ‘Met groot enthousiasme zijn we aan de slag gegaan,’ aldus Chantal Vrijhof, docent voeding en gezondheid. ‘De studenten Food Design & Innovation gingen helemaal los. Tijdelijk waren er smoothies en andere gezonde producten verkrijgbaar. Verder hebben studenten een gezondheidsscan afgenomen waarna het assortiment is veranderd. Nu zijn er minder frisdranken en snacks, en meer fruitdranken en bruin brood. We organiseerden een brainstorm met het kantinepersoneel, dat zo graag meer wilde weten over gezond voedsel’, aldus Vrijhof. Maar de praktijk was weerbarstiger. Waar de vmbo-scholen het voordeel hebben dat het werken in de kantine perfect bij de opleiding past, was het hbo in het nadeel. De link tussen de kantine en het hoger onderwijs is lastiger. Het is moeilijk om studenten er bij te betrekken. Een ander obstakel was de afhankelijkheid van de externe cateraar, met wie de HAS een langdurig contract heeft. Door een samenloop van omstandigheden is de Kantine van de Toekomst niet echt van de grond gekomen. Pagina 6

Pagina 8

Heeft u een drukwerk, turn pages of digi-jaarverslagen? Gebruik Online Touch: tijdschrift van pdf naar online converteren.

545 Lees publicatie 214Home


You need flash player to view this online publication