Conceptwijzer Januari 2013 Met de kantine en bijbehorende keuken heb je eigenlijk een extra leslokaal, waardoor een deel van het onderwijsprogramma in het teken van de gezamenlijke maaltijd komt te staan’, zegt Hiske Ridder, projectleider van InnovatieNetwerk, die in het veld de mogelijkheden voor de Kantine van de Toekomst heeft opgezocht. De maaltijdvoorziening levert een vruchtbare wisselwerking op, stelt ze. De kantine is ook zeer geschikt voor het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden. Zo lenen de meeste lessen zich niet zo goed voor onderlinge samenwerking, maar dat kunnen de leerlingen weer in het kantineonderwijs ontwikkelen. Onderwijsassistent Timmer van AOC Oost in Almelo legt uit dat de leerlingen er ook leren communiceren. Zelf let hij bijvoorbeeld op hun taalgebruik en corrigeert hen ook. ‘Zo draagt de kantine bij aan actueel en toekomstgericht onderwijs’, aldus Ridder. De lunchvoorziening is een veilige omgeving waar leerlingen kunnen oefenen, zegt Lugtig. Als ze in de derde klas op stage gaan, hebben ze al eens een kantine gerund. ‘Daar kunnen ze op teruggrijpen als ze het even moeilijk hebben. Ze weten: in de kantine kon ik het ook’, aldus Lugtig. De lunchvoorziening is daarmee een uitstekende voorbereiding op een baan. ‘Kinderen leren de competenties die belangrijk zijn voor een economie die steeds meer drijft op dienstverlening. Door de schoolkantine een centrale plek in het onderwijs te geven, ontstaat een veel betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt’, aldus Ridder. Leerplek voor elk schooltype Hiske Ridder wijst er op dat de Kantine van de Toekomst als leerplek voor elk schooltype betekenis kan hebben. Roggebrood Twee dampende tosti-apparaten staan op het buffet van de kantine van het Clusius College in Schagen. Leerlingen klappen ze telkens open en dicht. Tosti’s zijn een hit. ‘Het is allemaal vers gemaakt’, zegt de jongen die bij de vitrine met broodjes staat. ‘Het is hartstikke leuk. Vooral de kassa. Je leert broodjes maken, hygiëne en netjes werken.’ Iedere maandag krijgt instructeur Esther Dekker, die nu twee jaar de kantine draait, een nieuw groepje van vijf leerlingen. Ze beginnen met theorie en krijgen uitleg over hun rol, verwachtingen en het bedienen van de kassa. De broodjes komen van Tante Annie, een bedrijf waar mensen met een verstandelijke beperking werken. De groothandel bezorgt de kratten met bestellingen. Samen met Dekker zetten de leerlingen alles in de koeling. De sla en bieslook komen uit eigen tuin. Dan beginnen ze met het beleggen van broodjes en het klaarleggen van de tosti’s. De eitjes, die van de eigen schoolkippen komen, moeten gekookt worden. Soms serveert de kantine ook hamburgers of saucijzenbroodjes. Om 12 uur moet alles klaar zijn. ‘Spelenderwijs leren ze teamwork,’ zegt Dekker, die vanuit haar ooghoeken alles in de gaten houdt. Esther Dekker geeft door goede begeleiding vertrouwen en een goede start. Bron: Clusius College Schagen. Pagina 5

Pagina 7

Heeft u een onderzoeksrapport, i-brochure of digi studiegidsen? Gebruik Online Touch: mailing digitaal bladerbaar maken.

545 Lees publicatie 214Home


You need flash player to view this online publication