Conceptwijzer Januari 2013 Hoe zijn deze twee beroepsopleidingen er in geslaagd om goedlopende kantines op te zetten die door leerlingen worden gerund? De succesfactoren van deze scholen vertonen overeenkomsten. Cruciaal is de steun van de leraren. ‘Een kantine moet gedragen worden door de secties en docenten. Die lekkere broodjes zorgen voor het commitment’, lacht Lugtig, terwijl twee leerlingen de bestelde pistolets gezond voor de directeur en haar twee gasten komen brengen. De docenten zijn immers hun leerlingen een deel van de schooltijd ‘kwijt’ aan de kantine. In Schagen vormen elke week vijf kinderen uit verschillende klassen van de afdeling groen samen een nieuw gemengd ploegje, dat van 10-14 uur in de kantine werkt. ‘Sommige leerlingen liggen zondagnacht voordat hun kantineweek begint wel eens wakker. Dan maken ze zich zorgen hoe het moet met de kassa’, vertelt Lugtig. Minstens zo belangrijk is dat de leiding achter het kantinevak staat. In Almelo was het College van Bestuur enthousiast. In Schagen is er de steun van het Management Team. ‘Onze kantine kost geld. We hebben er iemand op instructeurniveau voor aangenomen, voor 0,5 fte per week. Daar krijgen we ook iets bijzonders voor terug’, aldus Lugtig. De algemene steun voor de kantine bleek hard nodig toen op het Clusius College de ‘tosti-gate’ werd ontdekt. Derdeklassers hadden een slim systeem opgezet om tijdens de kantinediensten tosti’s achterover te drukken. ‘We baalden ontzettend’, zegt Lugtig. ‘Ook omdat er genoeg kinderen waren die er niets mee te maken hadden. Maar sommigen kunnen heel geraffineerd zijn. Uiteindelijk hebben we er allemaal, ook de leerlingen, van geleerd. Je timmert het dicht en gaat door, want we staan er achter. Uiteindelijk wordt het een anekdote.’ Door studenten in de schooltuin geteelde groenten worden te koop aangeboden aan studenten. Bron: Nordwin College Leeuwarden. Winst voor iedereen De brede steun voor de schoolkantine heeft voor een belangrijk deel te maken met de grote meerwaarde die de lunchvoorziening biedt. ‘Het is bij ons op het Clusius College uit onderwijskundig oogpunt ontstaan. Een docent economie kwam met het idee’, blikt Lugtig terug. De schoolkantine sluit naadloos aan bij vakken als voeding, wiskunde, economie en biologie, en zorgt op die manier voor een hogere onderwijskwaliteit. Leerlingen kunnen kennis en vaardigheden die ze hebben opgedaan, op een praktische manier toepassen. ‘De gezamenlijke schoolmaaltijd is dé gelegenheid om het geleerde in de praktijk te brengen. In de kantine werken ook bedrijven samen met de school. Bron: AOC Oost Almelo. Pagina 4
Pagina 6Scoor meer met een web winkel in uw catalogi. Velen gingen u voor en publiceerden PDF-en online.
545 Lees publicatie 214Home