 Marketing communicatie voor Tuinen van West en meer traffic genereren richting het gebied. Om de stad ook daadwerkelijk buur te laten worden in Tuinen van West en de zo optimaal mogelijke vorm van betrokkenheid te realiseren, stellen wij voor om vanuit de ontwikkelorganisatie de opzet van een stadsboerderij actief te stimuleren en begeleiden. Naast het feit dat de stadsboerderij gericht is op de productie van gezond en duurzaam voedsel voor Amsterdammer is een andere belangrijk reden voor het opzetten van de stadsboerderij is om marketing communicatie activiteiten voor Tuinen van West te realiseren en om het bewustzijn te activeren dat het weer hip is om boer te zijn. Dit kan betekenen dat een grotere groep minder kansrijke jongeren overwegen om zelf na te denken om te gaan werken in de voedselproductie, verwerking en gerelateerde activiteiten. Dit bewustwordingsproces is noodzakelijk en positief voor Tuinen van West, nu en op termijn. In dit geval is deze (gebieds‐)marketing vanuit de Stadsboerderij niet alleen een kostenpost maar een belangrijk bijproduct voor Tuinen van West. 8.3.3 De functies van de stadsboerderij In de ontwikkelperiode kunnen potentiële boeren ‐ die een optie nemen op een aandeel van de boerderij ‐ meeontwerpen aan hun toekomstige eigen boerderij. In deze periode wordt tevens het teeltplan samengesteld, kunnen zij meebeslissen over de verschillende functies van hun boerderij (winkel, workshops, evenementen, zorg etc.) en kunnen zij meedenken over alternatieve ruilmiddelen of privileges t.b.v. de stadse boeren/eigenaren. Ook wordt binnen de stadsboerderij bewust gezocht naar het bedienen van de verschillende doelgroepen van de stad. 8.3.5 De initiatiefnemer en organisatie De Stadsbuurderij is de initiatiefnemer van de ontwikkeling van de stadsboerderij en zoekt daarvoor het beste businessmodel samen met de stadse boeren. In eerste instantie zal een boer in loondienst worden genomen die zich later kan inkopen in het bedrijf. Deze boer is een ervaren groente of fruitteler, die misschien toe is aan een nieuwe stap dichtbij de stad. Hij of zij zal het land bewerken, zaaien en oogsten en de arbeidskrachten op de stadsboerderij aansturen. De Stadsbuurderij zal het concept uitwerken, crowd funding aantrekken, de ontwerpperiode begeleiden, de uitgangspunten van het concept bewaken en een deel van de ondersteuning van de marketing communicatie in de begin fase voor zijn rekening nemen. Er is de mogelijkheid om op het terrein nog een zorgondernemer mee te laten werken, die zelf inkomsten genereert uit zorg‐ of re‐integratiecliënten en de begeleiding daarvan. Dit terwijl de arbeidskrachten meewerken in de dagelijkse werkzaamheden op de boerderij. Hier is van uitgegaan bij de inschatting arbeidskrachten in het kosten baten overzicht. Het bedienen van de voedselvraag van burgers is een belangrijke doelstelling van de stadsboerderij. Dit bekent dat er nagedacht moet worden over de verschillende doelgroepen in de stad ‐ van de cultural creative doelgroep in de centrale stad tot de multiculturele populatie in Nieuw West. Het meewerken op de boerderij in ruil voor voedsel is daarbij een belangrijk onderdeel van het concept, dat op termijn verder uitgewerkt kan worden. 47 Pagina 46

Pagina 48

Interactieve online vakblad, deze uitgave of weekblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar op uw website plaatsen van digi-presentaties.

544 Lees publicatie 213Home


You need flash player to view this online publication