Binnen Tuinen van West gaan wij uit van twee winkels typen die wij kansrijk achten : 1. Het concept van ‘de Olmenhorst’; een grote biologische fruitteler gelegen in Lisse met een grote winkel midden op zijn terrein. In deze winkel worden eigen fruit en verwerkte producten (Jam, sappen, chutneys) aangeboden en ook andere streekproducten aangeboden. Daarnaast worden ook allerlei voedsel gerelateerde producten voor in de keuken, interieur producten, boeken etc. verkocht. Men komt naar de Olmenhorst om zelf fruit te plukken, voor bv een trouwerij op deze prachtige locatie of omdat men op bezoek is bij Faro Architecten (die ook op terrein zitten). Men gaat even zitten op het terras midden op het landgoed en na afloop van een hapje en drankje loopt men bijna automatisch de winkel binnen. Gelegenheidsaankopen vormen een belangrijke bron van inkomsten van deze winkel; De streekwinkel in Tuinen van West kan net als de Olmenhorst bij een van de ondernemers op het terrein gesitueerd zijn, maar kan ook op een centrale plek in Tuinen van West zitten, b.v. bij een grote horeca‐uitbater, een kinderspeeltuin etc. Op deze manier is er altijd traffic, door de aantrekkende recreatieve functies van deze plek. Bezoekers zullen vervolgens even de winkel binnen lopen en producten kopen die ze b.v. in het restaurant hebben gegeten en wellicht ook andere gelegenheidsaankopen doen. 2. Het concept van Landmarkt; een streekwinkel met vele verschillende lokale producenten, die dermate groot is dat het een regionale aantrekkingskracht heeft. Men is bereid 20 minuten te rijden (bv vanuit de centrale stad) om hier zijn/haar wekelijkse duurzaam versinkopen te doen. Deze type functie hoeft niet perse midden in Tuinen van West te liggen, een locatie met parkeergelegenheid is wel aan te raden. Hoewel ook in dit type winkel de gelegenheidsaankoop mogelijk is, is dat niet de eerste reden om naar deze winkel toe te gaan; De definitieve plaats en positionering van de centrale streekwinkel is mede afhankelijk van de komst van nieuwe ondernemers naar het gebied. Indien een van de nieuwe ondernemers de winkel wil opzetten, dan verdient het aanbeveling om dit in goede afstemming te doen met de boerencoöperatie+, de stadsboerderij en andere individuele aanbieders in het gebied. Dit is de beste garantie voor een breed assortiment, een professionele inrichting en bedrijfsvoering en een hoge attractiewaarde. Wij pleiten ervoor dat de producten van de stadsboerderij die wij hieronder zullen toelichten ook via deze winkel verkocht worden. Er is zeer wellicht synergie en kostenvoordeel te behalen – in termen van marketing of transport – door de verkoop van producten door de boerencoöperatie+ en de stadsboerderij te combineren. De stadsboerderij richt zich in eerste instantie op de levering van voedselkratten aan de eindconsument. Wellicht kan de verkoop van de voedselkratten van de stadsboerderij deels via de winkel gebeuren en kunnen producten van de boerencoöperatie+ mee in deze voedselkratten richting de stad. Als aanvulling op bovenstaande grote streekwinkels zien wij nog twee kansen die aanvullend kunnen zijn op de centrale streekwinkel: 44 Pagina 43
Pagina 45Voor clubmagazines, online onderwijscatalogi en PDF's zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw uitgaves.
544 Lees publicatie 213Home