8.1.2 De ambities van de boerencoöperatie+  Meer lokale, duurzame, lekkere en gezonde producten uit Tuinen van West aan te bieden in de stad;  Het verkorten van de keten; goed voor de stad EN goed voor de boer;  Vragende partijen worden meer betrokken bij de productie van hun voedsel;  Een fair product te leveren voor een faire prijs; boer/producent krijgt (meer) waarde van hetgeen hij/zij levert;  Meer partijen en consumenten naar de Voedseltuin van West trekken;  De identiteit en het aanbod van de voedseltuin is toegankelijk en zichtbaar voor de stad; via een gezamenlijke winkel, gezamenlijke initiatieven, events, label.  Inzicht en overzicht te bieden aan afnemers in de Voedseltuin. Concrete doelstellingen  Meer afzet genereren (uit voedselproductie);  Bekendheid van productassortiment en de boeren in Tuinen van West vergroten;  Merkbekendheid creëren en laden van het label Tuinen van West. De strategie Om bovenstaande doelstellingen te verwezenlijken wordt de volgende strategie toegepast: 1. De samenwerking met grote vragende voedselpartijen verbeteren door geregeld gezamenlijk met hen overleg te voeren over behoeften en invulling; 2. Efficiency vergroten door als een one stop shop op te treden en meerdere producten gezamenlijk aan te bieden; 3. Alle deelnemende boeren stap voor stap te verduurzamen, niet alle boeren kunnen en willen op hetzelfde niveau van duurzaamheid acteren, de coöperatie moet daar een keuze in maken en boeren begeleiden om daar naar toe te ontwikkelen; 4. Waarde van het product verhogen door de keten te verkorten, zelf een deel van de verwerking te doen en gezamenlijk productontwikkeling op te pakken; 5. Op termijn levering aan de eindconsument overwegen, vanwege hogere marges. De taken en verantwoordelijkheden  Wederkerigheid en samenwerking onderzoeken en contracten afsluiten met vraagpartijen;  Facturering en levering organiseren;  Duurzame certificering individuele boeren begeleiden;  Marketing communicatie organiseren; bekendheid en merk laden;  Samenwerking met lokale verwerkers organiseren en onderhouden;  Gezamenlijke productontwikkeling organiseren/begeleiden. 8.1.3 Kosten en baten van de boerencoöperatie+ Omdat de coöperatie uit naam van de boeren optreedt en rechtstreeks levert aan grote klanten en Food Service partijen neemt de macht van de tussenhandel af. Om de boerenorganisatie te managen en de benodigde taken uit te voeren, waaronder marketing communicatie, handeling en transport zullen kosten gemaakt worden. Hiervoor berekent de boerencoöperatie+ – in de eerste drie jaar uitgevoerd door de Stadsbuurderij ‐ een marge van 20%. Dit zal uiteindelijk leiden tot een faire prijs voor de boeren en een fair product voor 36 Pagina 35

Pagina 37

Scoor meer met een online shop in uw publicaties. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijs catalogussen online.

544 Lees publicatie 213Home


You need flash player to view this online publication