Bovenstaande ontwikkeling sluit aan bij de aandacht voor het terugdringen van overgewicht bij jongeren en de noodzaak om voorlichting en educatie over voedsel en voedselbereiding te intensiveren. Een structureel aanbod van een gezonde maaltijd op scholen is echter nog niet aan de orde. Bekostiging en organisatie van lunchen op school vormen de belangrijkste obstakels om dit tot een vast onderdeel te maken van het school‐ en naschoolaanbod. Hier wordt niet alleen een kans gemist om onderwijsprestaties en gezondheid te bevorderen, ook blijft een lokale economische kans onbenut. Schoollunches zijn prima samen te stellen uit het lokaal geproduceerde groente en fruit aanbod en is (voor) te bereiden door lokale keukens bij horeca of zorginstellingen. Het inkopen van lokale en zo mogelijk biologische producten heeft een aantal voordelen:  Er kan direct worden ingespeeld op behoefte van de school  Versheid van producten zorgt voor langere houdbaarheid en minder verspilling en afval  Voorlichting en educatie door producenten op scholen  Het ondersteunt lokale producenten en verwerkers en voorkomt voedselkilometers. Lunchen op school is meer dan het verstrekken van gezonde maaltijden met een lokale economische kans. De leerlingen en ouders die van de schoollunch gebruik maken, zullen moeten worden voorgelicht over nieuwe producten en maaltijden en in feite begeleid/opgeleid moeten worden in gezond eten. Dit vraagt om begeleiding bij het serveren van de maaltijd door (betaalde) vrijwilligers die hiertoe een basisopleiding hebben gekregen. Voor de communicatie tussen ouders, vrijwilligers en leverancier is het van belang een coördinatierol in te stellen. Dit betekent dat naast de kosten voor de maaltijd zelf ook de organisatie van de schoollunch geld kost. Een effectieve, efficiënte en financieel haalbare organisatie van de schoollunch vraagt om een zekere schaal van opereren binnen een overzichtelijk verzorgingsgebied. De schoollunch vormt een interessante stadse vraag voor de lokale aanbieders van voedsel. Producenten uit Tuinen van West kunnen hier profijt van hebben. Casus voor Tuinen van West Stel dat 5 scholen in Amsterdam overgaan tot schoollunches volgens de formule van Tijd voor Eten, dan ziet dit er als volgt uit;  Gemiddeld aantal leerlingen per school: 220  4 lunches per week * 42 schoolweken: 36.960 lunches  Deelname 75% van de leerlingen: 27.720 lunches  Verwerkt product groente en fruit per maaltijd: 0,25 kilo  Groente en fruit per school/jaar: 6930 kilo  Bij deelname 5 scholen: 34.650 kilo groente en fruit per jaar  DKW + overig product wordt voor 20% lokaal ingekocht. Voor de maaltijd geldt thans een normbedrag van € 5,‐ per maaltijd. De totale omzet aan maaltijden op basis van 138.600 lunches/jaar bedraagt € 693.000,‐. De omzet aan groente en fruit bedraagt 34.650 kilo * 1,25= 43.315,‐ euro exclusief bereiding 29 Pagina 28

Pagina 30

Scoor meer met een web winkel in uw flyers. Velen gingen u voor en publiceerden whitepapers online.

544 Lees publicatie 213Home


You need flash player to view this online publication