moeten ook bereid zijn restproduct af te nemen en te verwerken. Bovenal moeten boeren gaan samenwerken met verwerkers om een voorbewerkt, geportioneerd product te kunnen leveren. De verwachte meerkosten voor een lokaal en duurzaam (milieukeur t/m biologisch) product worden tenminste gecompenseerd door het terugdringen van de verspillingskosten ( langere houdbaarheid, maatwerk maaltijden, betere smaakbeleving). Er kan sneller ingespeeld worden op wensen per instelling en bovendien kan in samenwerking met boeren en verwerkers “koken” tot een aantrekkelijk activiteit in de instellingen worden gemaakt. Casus Tuinen van West Zorginstellingen zoals Cordaan verzorgt dagelijks 5.000 maaltijden voor diverse groepen in de zorg. Uitgaande van ca. 250 gram verse groente en fruit per maaltijd wordt in de maaltijden van Cordaan 400.000 kilogram groente en fruit per jaar verwerkt. Cordaan besteedt de levering van voedselproducten (vers en droog) uit aan een grote leverancier. Indien Cordaan bij aanbesteding als voorwaarde opneemt dat om te beginnen 20% van de verse groente en fruit lokaal moet worden ingekocht, dan ontstaat een vraag naar streekproducten uit Tuinen van West van 80.000 kilo. Van de boeren uit Tuinen van West vraagt dit om professionele aanpak; juiste kwaliteit op juiste manier verwerkt en bereid. De boerencoöperatie Oregional in de Nijmeegse regio speelt in op deze ontwikkeling en heeft met de Sint Maartenskliniek op dit punt een voortrekkersrol. Naast een inkoopportaal voor gezond voedsel uit de regio ontstaat ook een portaal voor het maken van zorgafspraken. Praktijkplaatsen voor dagbesteding kunnen worden ingekocht bij de boeren die ook meeleveren aan het voedsel van de instelling. 6.4. Basisscholen en kinderdagverblijven; Alle facetten van duurzaam voedsel vallen op hun plek in de scholen; van lokale voedselproductie tot educatie en kennisontwikkeling. Een tweetal ontwikkelingen versnellen het denken en handelen op dit gebied. De eerste ontwikkeling heeft te maken met de zogenaamde verlengde schooldag, waarbij door de brede school een integraal aanbod op het gebied van educatie en naschoolse opvang wordt aangeboden. Hiertoe wordt de brede school in een nieuw type accommodatie ondergebracht waarin niet alleen de verschillende aanbieders een plaats krijgen, maar waarbinnen ook voorzieningen worden aangebracht die gericht zijn op voedselbereiding en het gezamenlijk nuttigen van de maaltijd. In de meeste gevallen betreft het een lunchmaaltijd. De tweede ontwikkeling heeft te maken met de relatie tussen voedsel en leerprestaties. Regelmatige en gezonde voeding wordt geacht invloed te hebben op gezondheid en daarmee op de leerprestaties van kinderen. Het kenniscentrum “Nutrition, Learning and Behaviour” van de Universiteiten Wageningen en Maastricht ( www.kcnlb.eu ) onderzoekt actief deze relatie en heeft een programma in voorbereiding om in samenwerking met onderwijspartners, zoals CITO en met het Amsterdamse Initiatief Tijd voor Eten (die een aantal succesvolle pilots heeft gerealiseerd) een action learning aanpak uit te rollen. 28 Pagina 27

Pagina 29

Heeft u een pdf, z-mags of eonderzoeksrapporten? Gebruik Online Touch: uitgave online publiceren.

544 Lees publicatie 213Home


You need flash player to view this online publication