Op basis van dit voorbeeld van 5 scholen wordt duidelijk dat schoollunches een interessante stadse vraag vormt voor de aanbieders uit Tuinen van West. Om deze vraag naar zich toe te halen zullen de producenten een actieve rol moeten nemen de action learning aanpak van het kenniscentrum. De uitrol moet plaatsvinden op zestig scholen. Het is de moeite waard om 5 tot 10 scholen in de Amsterdamse regio hierin betrokken te krijgen i.s.m. de lokale producenten. ‘Kinderopvang De Boerderij; dieren en moestuinen’ ‘JOGG project, lunchen op scholen ’ 6.5. Middelbare scholen, hoge scholen en universiteiten Door alle hierboven geschetste ontwikkelingen is er behoefte ontstaan aan het ontwikkelen en delen van kennis over de veranderingen in de duurzame voedselketen bij scholen en universiteiten. Niet alleen praktische kennis over biologisch of duurzaam produceren wordt belangrijker, maar nieuwe thema’s leiden ook tot nieuwe onderzoeken en lesprogramma die gaan over stadslandbouw en metropolitane landbouw, logistiek, duurzame verpakkingen en voedselverspilling, de biobased economy etc. Interessant is tevens om te constateren dat het vak van kok en horeca ondernemer hipper is geworden door o.a. Jamie Oliver (restaurant Fifteen), door de kookwedstrijden op televisie en programma’s over horeca make overs. Het is belangrijk dat dit gebeurt. Het vak van stadsboer moet ook voor vroegtijdige schoolverlaters, jongeren en studenten worden geambieerd, dit kan onder andere door ermee in contact te komen en de veelzijdigheid en potentie ervan te ervaren. Inspirerende leer‐ en werkplekken om het nieuwe vak van stadse boer in de praktijk te leren zijn derhalve zeer gewenst, zeker gezien de recessie en huidige werkloosheid. 6.6. De boeren Onze economische groeiambities en technische ontwikkeling hebben in de landbouwsector geleid tot schaalvergroting en afnemende marges voor de boeren. Multifunctionele landbouw en stadslandbouw is een belangrijke trend/ontwikkeling van deze tijd, om te zorgen dat boeren meer inkomsten genereren. Enerzijds doet men dat door nieuwe functies te introduceren waaraan men kan verdienen, zoals educatie, een winkel, kinderdagverblijf, maar ook het aannemen van zorgcliënten en daarvoor een vergoeding ontvangen of 30 Pagina 29

Pagina 31

Heeft u een studiegids, page flip of digi-gebruiksaanwijzingen? Gebruik Online Touch: brochure digitaal bladerbaar op uw website plaatsen.

544 Lees publicatie 213Home


You need flash player to view this online publication