geproduceerde producten zijn vaak niet alleen lekkerder, maar op deze manier liften zij ook mee op een goed marketing verhaal over duurzaamheid, lokale boeren en het ambacht. Om ook zelf te kunnen sturen op b.v. de aanvoer van bijzondere groenten en fruit tegen een redelijke prijs en om meer kennis te kunnen ontwikkelen binnen de keuken over voedsel, hebben steeds meer horecaondernemers hun eigen moestuin of overwegen zij deze stap. Uit interviews komt naar voren dat het niet eenvoudig blijkt om lokale, duurzame en/of biologische telers te vinden die met snelheid, met juiste kwaliteit en met zekerheid producten kunnen leveren. Ook het vinden van de juiste partijen om het voedsel te wassen, te verwerken en te proportioneren een obstakel. Er is behoefte aan een direct aanspreekpunt om rechtstreeks (zonder tussenkomst van de handel) deze lokale duurzame producten gewassen en verwerkt geleverd krijgen. 6.3 Zorginstellingen Zorgaanbieders hebben te maken met verschillende op elkaar inwerkende ontwikkelingen op tenminste een drietal vlakken waarop zij moeten acteren:  De leef‐ en zorgomgeving verandert; de trend van intramurale zorg naar extramurale zorg blijft doorzetten – doelgroepen worden aangemoedigd om zo lang mogelijk in de eigen leefomgeving te blijven. Daarnaast worden hogere kwaliteitseisen gesteld aan het woonaanbod, zodra klanten wel in een beschermde woonomgeving worden gehuisvest.  De vraag naar zinvolle en activerende dagbesteding groeit. Ten eerste omdat de doelgroep die hiervan gebruik wenst te maken toeneemt en ten tweede omdat sociaal isolement moet worden voorkomen t.g.v. van het feit dat klanten langer zelfstandig wonen (een paar uur zorg per week of een maaltijdvoorziening is niet voldoende om eenzaamheid te voorkomen).  De maaltijdvoorziening door zorgaanbieders staat onder druk. Ten eerste omdat ondervoeding zich steeds duidelijker als een gezondheidsrisico manifesteert onder met name ouderen en daarvan een direct effect uitgaat op de gezondheid en weerstand van mensen. Ten tweede omdat de kwaliteit van de maaltijd in smaakbeleving, voorlichting over en betrokkenheid bij de totstandkoming van de maaltijd te wensen overlaat. Ten derde is er een bedrijfseconomisch en maatschappelijk issue aangaande de verspilling van voedsel; de standaard maaltijd wordt weliswaar efficiënt bereid, maar de hoeveelheid voedsel die wordt weggegooid (niet gegeten door gebrek aan smaak, eetlust, ambiance of door beperkte houdbaarheid) vertegenwoordigt aanzienlijke onzichtbare kosten, die de maaltijd feitelijk duur maken. In Amsterdam en in de Westelijke Tuinsteden wordt door verschillende zorginstellingen geïnvesteerd in nieuwe en aangepaste woonvormen om op de eerste ontwikkeling die hierboven getypeerd is in te spelen. Stadslandbouw in Tuinen van West kan met name inspelen op de twee andere elementen van die stadse vraag; de vraag naar actieve en praktijkgerichte dagbesteding als onderdeel van het zorgaanbod en de vraag naar beter (lees duurzaam en lokaal) voedsel en minder verspilling. 26 Pagina 25

Pagina 27

Heeft u een artikel, online publisher of internet maandbladen? Gebruik Online Touch: clubblad digitaal publiceren.

544 Lees publicatie 213Home


You need flash player to view this online publication