6. Belangrijke trends en ontwikkelingen “De stadse vraag naar voedsel in relatie tot zorg, werkgelegenheid, natuur en educatie in relatie tot het huidige aanbod.” 6.1. De consument De consument heeft steeds meer behoefte aan gezond, duurzaam en lokaal geproduceerd voedsel. Men wil weten waar voedsel vandaan komt en het ook deels zelf beleven en er over leren. Dit is een reactie op het feit dat de afstand van de mens tot zijn/haar voedsel de afgelopen decennia steeds groter is geworden; men koopt verpakkingen, beloften en Enummers. De toename van het aantal mensen met voedselallergie en obesitas vormt een steeds groter probleem. In lijn met deze ontwikkeling heeft ook de slow food beweging een enorme vlucht genomen, die zich richt op het stimuleren van puur, eerlijk en lekker eten. Deze beweging zet zich af tegen fast food en beoogt de culturele of traditionele keuken te behouden en daarmee ook het oorspronkelijk gebruik van gewassen, zaden, dieren en landbouwgebruiken van een regio. Ook permacultuur krijgt steeds meer aanhangers in Nederland. Deze van oorsprong uit Australië overgewaaide visie en aanpak gaat uit van de samenwerking tussen de mens en haar omliggende natuur gericht op een lange termijn overleving van beide. Met permacultuur kun je een lekkere eetbare tuin ontwerpen die niet alleen mooi, maar ook nuttig is. Permacultuur wil mensen in staat stellen zelf een functioneel ecologisch systeem te ontwikkelen. Tel hierbij op de behoefte van de stadse burgers om in onze haastige wereld een rustpunt te zoeken met meer groen en ontspanning. De groeiende vraag naar eigen stadstuintjes en het sterk toenemende aantal burgers met een eigen moestuin zijn logische resultanten. De consument kan zijn lokale duurzame voedsel inkopen bij het toenemend aantal ecoplaza’s of de natuurwinkels in de stad. Maar ook de verkopen van biologisch of duurzaam lokaal voedsel via het web nemen sterk toe. Men kan voedselkratten kopen die zijn samengesteld met aanbod uit de lokale omgeving (zoals Mijn Boer, De Krat en Ruud Maaz) en er zijn shop in shop concepten, zoals Willem en Drees, die daarmee een interessante concurrent worden van de gevestigde partijen. Tegelijkertijd leidt de behoefte aan zelfbeschikking over voedsel (voedselsoevereiniteit) er toe dat ook steeds meer de Amsterdammers zelf willen produceren of op zoek gaan naar nieuwe vormen van samenwerking en eigendom‐ en/of financieringconstructies, die hun persoonlijke betrokkenheid met het voedsel vergroot. Het ontstaan van pergolaorganisaties of voedselcoöperatie zijn hier interessante voorbeelden van, waarbij zeggenschap (van de consument) en inkomenszekerheid (voor de producent) beter zijn geregeld. Belangrijke impact van deze ontwikkelingen is, dat de macht van de detailhandel afneemt en dat de consument dichter bij de productie of producent komt te staan of zelf producent wordt. 6.2. Horeca De horeca is een van de eerste sectoren die aan de behoefte van de consument voldeed door lokaal, dag vers voedsel te serveren. Deze lokale, ambachtelijke, vaak duurzaam 25 Pagina 24

Pagina 26

Heeft u een brochure, modernmedia of digi sportbladen? Gebruik Online Touch: whitepaper online uitgeven.

544 Lees publicatie 213Home


You need flash player to view this online publication