In het kader van gebiedsontwikkeling is het van belang dat er vanuit een totaal benadering naar het gebied wordt gekeken, waarbij zowel de bestaande kavels als de nieuw uit te geven kavels mee worden genomen in de ontwikkeling en de mogelijk potentie voor voedselproductie. Hierbij moet ook aandacht besteed worden aan het stimuleren van het hergebruik van leegstaande kassen voor voedselproductie en de kans om op braakliggende terreinen voedsel te produceren en daarmee tegelijkertijd deze locaties tijdelijk waardevol te beheren. 2. De stadsboerderij; de burger als stadse boer Voor de consument is het van belang om directer betrokken te zijn bij de productie van zijn/haar voedsel. Zij wil zelf haar voedsel produceren, individueel of middels een collectief. In Tuinen van West moet de mogelijkheid geboden worden om als Amsterdamse burger stadsboer te worden en deze beweging op gang te krijgen. Binnen de Stadsbuurderij zal een pilot opgezet worden, die past binnen het kader volkstuinen nieuwe stijl ‐ die een samenvoeging is van de pergolaconstructie en het via crowd funding mede‐eigenaar worden van je eigen stadsboerderij in ruil voor voedsel of andere diensten. 3. Het horecacollectief Binnen Voedseltuin van West moet bewust gezocht worden naar mogelijkheden om vragende partijen uit de food service in een collectief verband zelf boer te laten worden. Er is synergie te behalen door samenwerking te organiseren bv. in termen van kennis over voedselproductie, het doen van smaaktesten bij consumenten, Het delen van tijd en aandacht. Juist voor de Horecasector lijkt hier een kans te liggen. Mits dit op een goed manier ondersteund wordt, zodat deze ontwikkeling binnen hun drukke activiteiten in de stad ook haalbaar is. In Tuinen van West wordt proactief gezocht naar een manier om een aantal horecabedrijven gezamenlijk voedsel te laten produceren. De horecasector is een interessante partner voor de voedseltuin, omdat zij voorop loopt bij nieuwe ontwikkelingen in de voedselketen, het aanbieden van lokaal en duurzaam voedsel en deze sector daarmee het beste marketing kanaal is voor Tuinen van West om de eindconsument te bereiken. 4. Een gezamenlijke streek winkel Om de consument snel inzicht en overzicht te geven over wat er allemaal is te zien, te beleven, te kopen en te eten is Tuinen van West, is een gezamenlijke streekwinkel in het gebied een goed marketing/verkoopkanaal voor de ondernemers in het gebied. Wij gaan hierbij uit van een winkel van een aardige omvang op een centrale locatie in Tuinen van West. Daarnaast kan deze winkel ook zijn invulling krijgen in een mobiele SRV‐wagen die rond toert in Nieuw West of in de stad. De leer‐ & praktijktuin De stadse vraag naar werkgelegenheid, leren en werken is groot en biedt de voedselketen en stadslandbouw interessante mogelijkheden om deze behoefte vanuit de verschillende doelgroepen in te vullen. Binnen de businesscase beschouwen wij het gebied Tuinen van West en de verschillende stadsboeren samen als een leer‐ en werkomgeving of een educatief ervaringsgebied. 15 Pagina 14

Pagina 16

Heeft u een uitgave, blue berry of internet PDF-en? Gebruik Online Touch: catalogus digitaal bladerbaar uitgeven.

544 Lees publicatie 213Home


You need flash player to view this online publication