6. Rampenbestrijding op Noordzee 6.1 Inleiding De rijksoverheid is verantwoordelijk voor de bestrijding van rampen en zware ongevallen op zee. Dat is bepaald met de Wet bestrijding ongevallen Noordzee (NIFV, Nationaal Instituut Fysieke Veiligheid, 2003). De organisatie en werkwijze bij de rampenbestrijding op zee zijn vastgelegd in het Rampenplan voor de Noordzee (RBN, Rampen Bestrijding Noordzee, 2009). De Kustwacht is belast met de rampen- en incidentenbestrijding op zee (RBN, 2009: 4). De Capaciteitsnota geeft aan welke kans op welke verontreiniging aanwezig is op het Nederlandse deel van de Noordzee (RWS, 2006). Bij rampen- en incidentenbestrijding spreekt olieverontreiniging door ongevallen met tankers het meest tot de verbeelding. Andere ongewenste gebeurtenissen zijn het verlies van lading (containers, deklading), een stranding van een schip, een aanvaring of brand aan boord van een schip (website Noordzeeloket, 2011). Regelmatig verliezen schepen olie of chemische stoffen. Dat kan komen door een ongeluk op zee of een verkeerde handeling tijdens werkzaamheden in de haven. Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor het voorkomen van olierampen en het opruimen van gelekte olie en chemicaliën. Op zee komt RWS ongeveer een keer per maand in actie om olie of chemicaliën op te ruimen. RWS ruimt de vervuiling zelf op of geeft opdracht tot opruiming (Rijkswaterstaat, 2011a). Langs de Nederlandse kust staat materiaal klaar voor het bestrijden van olievlekken. Verder zijn er ter plekke aannemers die zich beschikbaar stellen voor oliebestrijding. Daardoor kan bij een dreigende olievervuiling aan de Nederlandse kust binnen één uur worden ingegrepen (Rijkswaterstaat, 2011a). Met onder andere opblaasbare olieschermen kan een olievlek worden ingedamd. Door een oliescherm tussen twee boten in om een olievlek heen te slepen, kan de olie worden verzameld. Bij grote olievlekken worden de olie opgeslurpt door lange veegarmen. Rijkswaterstaat heeft de beschikking over schepen met twee veegarmen aan boord, zoals de Arca. Bij kleine olievlekken worden vaak skimmers gebruikt. Daarmee wordt de olie als het ware van het water afgeschraapt (Rijkswaterstaat, 2011a). Een vissersvaartuig zou mogelijk geschikt kunnen zijn voor het assisteren bij opruimen van olie en bij brand op een schip. echter, de combinatie van visvangst, verwerking ervan en opslag met die van bovengenoemde nevenactiviteiten geeft zeer waarschijnlijk problemen met wet- en regelgeving. Hygiëne- en gezondheidsnormen met betrekking tot producten voor menselijke consumptie (vis) zullen hierbij waarschijnlijk niet worden gehaald. 35 Pagina 40
Pagina 42Voor publicaties, online weekbladen en drukwerk zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw clubmagazines.
540 Lees publicatie 212Home