6.2 Wettelijke eisen Voor het verrichten van werkzaamheden bij het opruimen van olie in zee of assistentie verlenen bij een brand op een schip worden door het ministerie van EL&I geen speciale eisen gesteld aan het vissersvaartuig. Er worden wel eisen gesteld door het ministerie van I&M, die nauw samenhangen met eisen die ook gelden voor stand-by vessels (persoonlijke communicatie met Roos en Demkes, 2012). Deze eisen zijn hier in deze rapportage verder niet opgenomen. 6.3 markt Het gaat hier om werkzaamheden met betrekking tot het redden van mensenlevens op zee (search and rescue) en om het beperken van schade voor het mariene milieu en de kust (het voorkomen, beperken of ongedaan maken van schadelijke gevolgen van ongevallen op de Noordzee). Voorbeelden van mogelijke werkzaamheden: Hulp bij een voorval met een schip (bedrijfsmatig en recreatief) binnen en buiten de Nederlandse territoriale wateren. Hulp bij een voorval met een vliegtuig. Hulp bij een ramp en incidenten aan boord van mijnbouwinstallaties in de zee. 6.4 Klanten Klanten zijn de overheid en particuliere bedrijven, bijvoorbeeld in de energiesector en in de zeescheepvaart 6.5 Concurrenten In de WOCB-catalogus (Werkgroep Olie- en Chemicaliën Bestrijding) is een inventarisatie gegeven van in Nederland aanwezig bestrijdingsmaterieel voor op zee en een overzicht van betrokken organisaties en leveranciers (RWS, 2011b). Volgens opgave zijn er in Nederland zeven vaartuigen met de hoofdfunctie oliebestrijding (RWS, 2011b): 1. Arca (RWS Noordzee) inzet in open zee. 2. Egmopol (RWS Noord-Holland) inzet in kustwater/estuaria. 3. Hydrovac (bedrijf Hydrovac -Shell) inzet in ruw binnenwater. 4. Oilcrab (RWS Zeeland) inzet in kustwater/estuaria. 5. Portunus (RWS Noord-Nederland) inzet in kustwater/estuaria. 36 Pagina 41
Pagina 43Interactieve digitale webshop, deze clubmagazine of clubmagazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal maken van online kranten.
540 Lees publicatie 212Home