5.5 Concurrenten Voor zover bekend wordt momenteel alleen door schepen van de Rijksrederij incidenteel aan opruimwerkzaamheden op zee gedaan. Het betreft dan vooral incidenten met olie, chemische stoffen of verloren gegane lading van schepen. Deze opruimwerkzaamheden worden beschouwd onder het hoofdstuk calamiteiten en rampenbestrijding. Omdat de problematiek aangaande plastics in zee nog maar zeer recent onderkend wordt en er nog onvoldoende kennis bestaat over de mogelijke oplossingen van de problemen, ligt hier een kans voor de visserijsector om concurrenten voor te zijn. Kostprijstechnisch gezien lijken visserijschepen gunstig af te steken tegenover mogelijke andere toekomstige aanbieders van vaarcapaciteit. 5.6 Vi ssers In 2009 hebben vissers uit tien havens in Nederland deelgenomen: Breskens, Colijnsplaat, Stellendam, Scheveningen, IJmuiden, Den Oever, Harlingen, Lauwersoog, Eemshaven, Delfzijl, Vlissingen, Den Helder (KIMO 2011b). In totaal hebben in dat jaar 68 schepen deelgenomen aan het Fishing for Litter project. In 2010 deden er 94 schepen mee. En in 2011 is het aantal vrijwillige deelnemers toegenomen tot 106 schepen (persoonlijke communicatie met Bert Veerman, KIMO Nederland, januari 2012). Gezien de redelijk grote deelname van vissers aan het project van KIMO is het ook aannemelijk dat vissers bereid zijn om in deze markt verder te opereren. Vanuit het oogpunt van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen kan de sector hier ook scoren in het (verder) verbeteren van het imago van de visserij. 5.7 Aanpassingen bestaand schip Omdat schoonvissen een nog verder te ontwikkelen activiteit is, is er nog niet bekend welke aanpassingen (bij welke volumes) nodig zijn aan boord van vissersschepen. De huidige big bags vergen een relatief kleine investering maar bij verdere professionalisering zullen de investeringskosten toe (kunnen) nemen. Geschat wordt dat de toekomstige investeringen voor opsporing, netten, verwerking en opslag van de vangst en opslag aan boord op zee tussen de 5.000 en 100.000 euro met zich mee zal brengen. Onderzocht moet worden wat precies benodigd is in de nabije toekomst en wat dit gaat kosten. Gedacht moet worden aan mogelijk ander vistuig, speciale opsporingsapparatuur, containers, opslag- en verwerkingsapparatuur en lieren etc. Het casco en de motor van het schip behoeven (nagenoeg) geen aanpassing. 34 Pagina 39

Pagina 41

Heeft u een vaktijdschrift, z-mags of digi-mailings? Gebruik Online Touch: relatiemagazine online bladerbaar uitgeven.

540 Lees publicatie 212Home


You need flash player to view this online publication