De olie- en gassector wordt in Nederland vertegenwoordigd door de NOGEPA. Bij deze organisatie zijn 15 leden aangesloten, waaronder Total, NAM en 3 geassocieerde leden. Voor het verrichten van werkzaamheden door schepen op zee wordt gebruik gemaakt van diensten van een organisatie als Achilles (Sytse Ybema, 2011), waar onder andere ook Total NL bij is aangesloten. Dit marketing model kan algemeen worden gezien als voorbeeld voor in te zetten Nederlandse visserijschepen met (diverse) nevenactiviteiten. De IRO is de brancheorganisatie voor de offshore (www.iro.nl). De offshorebedrijven zijn een groep internationaal opererende bedrijven die aan oliemaatschappijen allerlei handen spandiensten verlenen zoals pijpleidingenbouw, constructie(support) en installatie, bodemonderzoek, boringen, bronnenonderhoud en bewaking. In Nederland zijn dat grote bedrijven zoals Fugro en SBM Offshore maar ook kleinere bedrijven zoals Braveheart Shipping uit Urk. Die bedrijven werken deels met eigen schepen en deels worden schepen ingehuurd (Verhoeven et al., 2009: 30). Vooral bij piekvraag in de markt worden schepen ingehuurd en wanneer de extra vraag wegvalt wordt weer teruggevallen op alleen de eigen schepen. Inzage in de kostprijzen van de eigen schepen van de bedrijven is er niet waardoor vergelijkingen maken (benchmarken) met kostprijzen van kotters niet mogelijk is. De indruk is dat het op deze markt gaat om een beperkt aantal spelers met goed op elkaar ingespeeld partnerschap tussen opdrachtgever en gespecialiseerde dienstverlener. Voor individuele vissers is het daardoor moeilijk om hier tussen te komen. Het aanbod van werk in piekperiodes is incidenteel en nauwelijks planbaar. Voor het eenvoudiger werk is het aanbod zo groot dat de prijzen nauwelijks kostendekkend zijn. Indien de visserijsector hier een rol van betekenis zou willen spelen, dan is het noodzakelijk om 'marktmacht' te organiseren. Een samenwerkingsverband van vissers kan hier soelaas bieden. De operators - in de meeste gevallen de olie- en gasmaatschappijen zoals Shell, BP, Total of de NAM - geven opdracht aan een seismisch survey-bedrijf (bijvoorbeeld Fugro) om een seismisch onderzoek uit te voeren (Kater et al., 2011: 19). Opdrachtgevers stellen als zeer belangrijke eis dat schipper en bemanning de Engelse taal goed beheersen. 4.4.2 Eisen ten aanzien van een guard vessel Om als guard vessel werkzaamheden te verrichten voor olie- en gasmaatschappijen, stellen olie- en gasmaatschappijen als eis dat kotters niet ouder zijn dan 20 jaar. Van de 308 schepen in de kottervloot waren eind 2009 182 schepen ouder dan 20 jaar, 66 schepen waren tussen de 11 en 20 jaar oud en 60 schepen waren jonger dan 11 jaar. Dat betekent dat in potentie 126 kotters zouden kunnen worden ingezet als guard vessel, waarvan een aantal al bijna 20 jaar oud zijn. Het aanpassen van kotters om als guard vessel te kunnen fungeren is niet veelomvattend en de kosten ervan worden geschat op gemiddeld maximaal 10.000 euro, afhankelijk van de grootte van de kotter. 26 Pagina 31

Pagina 33

Interactieve digitale magazine, deze weekblad of reclamefolder is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar op uw website plaatsen van internet jaarverslagen.

540 Lees publicatie 212Home


You need flash player to view this online publication